Nieuws

Heeft elke ondernemer een website nodig?

24-01-2024 - Heeft elke ondernemer écht een website nodig? Of volstaat sociale media? En wegen de voordelen ervan wel op tegen de kosten ervan? Wij geven 6 voordelen van een website voor elk bedrijf.

Een eigen website is duur. Of teveel gedoe. Voor ondernemers zijn het vaak die bezwaren die hen tegenhouden om voor een professionele website te kiezen.

Want er zijn ook sociale media. En die zijn gratis. Ook dat is een veelvoorkomend argument. Wat voegt een website dan nog toe? Dit zijn 6 voordelen waarvan elke ondernemer profiteert.

1. Je bedient klanten 24 op 7

Je zaak is waarschijnlijk open tussen 9 en 5. Misschien wat vroeger of later. Met elke week een sluitingsdag en af en toe een welverdiende rustperiode. Niemand kan 24 op 7 aan de slag blijven.

Nochtans zoeken mensen de hele tijd naar producten, diensten of oplossingen. Ook naar de jouwe. Je website is dan het voornaamste contactpunt.

Mensen vinden er je openingsuren, adres of een prijslijst. Ze lezen over je werkwijze, zien productdetails en plaatsen een bestelling. En dat allemaal op één centrale plaats.

Kortom: je website is een collega die nieuwe én bestaande klanten dag en nacht bedient. Ook wanneer jij er even niet bent.

2. Baas over de inhoud

Waarom een eigen website als je al duizenden mensen bereikt via sociale media? Simpel: je hebt alles zelf in handen. Kleuren en lettertypes, tekst en foto's, jij kiest wat er op je website staat, waar het staat en hoe het eruitziet.

Een succesvolle Instagrampagina is natuurlijk geweldig. Maar je bent wel afhankelijk van de specifieke voorwaarden en algoritmes van het platform. Wat vandaag goed werkt voor je onderneming, doet dat over enkele maanden misschien niet meer.

Komt nog bij dat sociale media gevoelig zijn aan trends. Wat als je publiek op Facebook plots verhuist naar een ander platform? Je website blijft op dezelfde plaats staan. Beslissen je klanten de voorkeur te geven aan andere sociale media, of er gewoon de brui aan te geven, dan kunnen ze nog steeds terecht op je website.

3. Boezem mensen vertrouwen in

De meeste mensen verwachten dat een bedrijf een eigen website heeft. Zelfs wanneer ze je volgen op sociale media of fysieke winkel al kennen.

Je website is de plaats waar ze praktische informatie zoeken. Heb je die niet, dan vermoeden klanten dat je het niet zo professioneel meent. Of erger nog, dat je de moeite niet wil doen hen te helpen. Zo speel je het vertrouwen in je business snel kwijt.

4. Iedereen googelt

Zit je met een specifieke vraag? De kans is groot dat je naar het antwoord gaat googelen. Jouw website kan ook in die zoekresultaten verschijnen. Een paar muisklikken later heb je er een nieuwe klant bij.

Toegegeven, je duikt niet zomaar op in de resultaten van Google of andere zoekmachines. Het vraagt tijd en geduld om een goede plaats in die lijst te veroveren. Maar als je het goed aanpakt, levert het je een pak (potentiële) klanten op.

Met sterke teksten scoor je trouwens jarenlang. Net wat anders een Instagramberichtje dat na een dag al verdwenen is.

5. Flexibiliteit

Laten we nog een vergelijking maken met sociale media. Op Facebook kan je een pagina maken, posts delen en adverteren. Daar kan je creatief mee omgaan, maar in de kern zijn de mogelijkheden van het platform beperkt. Dat geldt ook voor andere sociale media.

Met je eigen website is dat helemaal anders. Gebruik je hem vandaag alleen als visitekaartje? Helemaal prima. Je kan op elk moment nieuwe pagina's toevoegen of een blog beginnen.

Nood aan een contactformulier? Heb je snel voor mekaar. Wordt je product een succes, dan lanceer je een webshop. En met een afspraakmodule help je mensen online te boeken.

De flexibiliteit van een website is grenzeloos. Je voegt nieuwe features toe en koppelt er handige tools aan. Nieuwe en bestaande klanten worden geholpen op één en dezelfde plaats, maar ook jouw taaklast wordt verkleind.

6. Meer inzicht in je zaak

Je website levert ontzettend interessante inzichten op. Wie bezoekt je website? Waar hebben ze je gevonden? Hoe gedragen bezoekers zich op je website? Dankzij marketing- en analysetools kom je veel te weten en kan je je website gaandeweg optimaliseren voor klanten.

Die inzichten kan je bovendien ook toepassen op je dienstverlening en zelfs een fysieke winkel. Kopen mensen bepaalde producten vaak samen? Dan bundel je ze in de winkel. Op vragen die vaak terugkeren, kan je sneller anticiperen.

Je eigen website helpt je je business van binnen en buiten te leren kennen.

Je eigen goede website, wat betekent dat?

Hebben we het over de voordelen van je eigen website, dan impliceren we een eigen goede website. Maar wanneer spreek je van een goede website?

Waarschijnlijk denk je snel aan een website die er goed uitziet. Dat is zeker wel belangrijk, maar een website moet vooral voor jou werken. Hij brengt met andere woorden iets op, zoals:

  • Meer online zichtbaarheid

  • Nieuwe klanten

  • Een hogere omzet

  • Tijdswinst

Herinner je je de vergelijking met de collega die 24 op 7 voor jou aan de slag is nog? Net zoals andere collega's hun specifieke kwaliteiten hebben, kies je liefst een website die precies doet wat je ervan verwacht.

Een website is helemaal niet duur

Geen enkele website kost hetzelfde. Je bedrijf is uniek, een website is dat ook. Bovendien hoef je een website niet als kostenpost te zien. Beschouw 'm in plaats daarvan als investering. Een goede website levert je net méér op.

Toch willen de kost van een eigen website concreter maken. Je hebt er 3 dingen voor nodig:

  • Een domeinnaam: het unieke adres van je website, zoals jouwbedrijf.be of mijnzaak.com. Je hebt een domeinnaam nodig om ervoor te zorgen dat mensen je website kunnen vinden.

  • Ruimte op het internet: die krijg je door webhosting te kopen. Je claimt een lapje digitale grond waarop je vervolgens je website begint te bouwen.

  • De inhoud van je website: dat zijn teksten en foto's, maar ook de lay-out en extra tools. Zodra die inhoud klaar is, zet je hem op het stukje digitale grond en kunnen mensen je website bezoeken.

Nu je weet wat nodig is, gaan we verder met enkele voorbeelden.

Een loodgieter wil een website van 1 pagina met daarop de belangrijke contactgegevens en specialisatie.

  • Wat heb je nodig? Een .be-domeinnaam (€8/jaar) en de webbuilder nano (gratis bij je domeinnaam).

  • Totaalprijs: €8/jaar.

Een schoenverkoper wil een website met contactgegevens, productinformatie en een webshop.

  • Wat heb je nodig? Een .be-domeinnaam (€8/jaar) en hosting met WordPress (€48/jaar).

  • Totaalprijs: €56/jaar.

Een spelkaartenverkoper wil een uitgebreide website met contactgegevens, productinformatie en een webshop voor klanten over de hele wereld.

  • Wat heb je nodig? Een .com-domeinnaam (€15/jaar) en hosting met WordPress (€48/jaar).

  • Totaalprijs: €63/jaar.

Er zijn meer factoren die de uiteindelijke kost van een website beïnvloeden. Als je een professionele website laat maken heb je een groter budget nodig. Creatieve domeinnaamextensies kosten meer dan .be of .com. Extra diensten, zoals mailboxen, spelen ook een rol.

Wel tonen onze voorbeelden aan dat je niet hoeft te vrezen voor hoge kosten. Als je ervoor kiest je website zelf te bouwen, kom je er goedkoper van af. De nomeo webbuilder is een laagdrempelige tool om zelf aan de slag te gaan. Populaire systemen, zoals WordPress, zijn toegankelijk en goedkoop om zelf een website te bouwen. Ook wanneer je er weinig ervaring mee hebt.

Leestip: zelf aan de slag? Onze WordPress-handleiding zet je op weg.

Een website laten maken?

Als ondernemer investeer je liefst alle tijd in je business. Zelf een website in elkaar boksen staat daarom niet bovenaan je to-dolijstje. In dat geval kan je beroep doen op een professionele webdesigner.

Dat kost meer dan je website zelf te bouwen, maar heeft ook extra voordelen. Professionals hebben meer ervaring in webdesign, zijn een krak in teksten schrijven en alles over marketingcampagnes. Die extra investering leidt ook tot sterkere en duurzame resultaten.

Op zoek naar een partner voor je website? Op webdesigner.be kan je makkelijk een webdesigner kiezen en meteen een offerte aanvragen.

Iedere ondernemer heeft baat bij een website

Als startend ondernemer kan je prima zaken doen met een website als visitekaartje. Advertenties, mond-aan-mondreclame en sociale media kunnen je website ondersteunen om nieuwe klanten te vinden.

Loopt alles op rolletjes? Dan kan je je website zelf uitbreiden. Of in zee gaan met een professionele webdesigner. Zo lang je duidelijke doelstellingen vooropstelt, loont die investering zonder twijfel.

Heeft elke ondernemer een website nodig? Wat ons betreft wel. Je bent er baas in eigen huis, helpt klanten dag in en uit én het is helemaal niet zo duur. Ben jij overtuigd?

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X