Nieuws

4 tips voor SEO waarmee je meteen aan de slag kan

25-01-2021 - Hoger scoren in Google? Dat doe je met SEO. We geven je 4 tips waarmee je je website meteen kan optimaliseren voor zoekmachines.

SEO, voluit Search Engine Optimization, draait rond het verbeteren van je plaats in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Hoe hoger je scoort, hoe meer bezoekers je website krijgt.

Google gebruikt honderden factoren om de rangschikking van zoekresultaten te bepalen. Niemand weet wat al die factoren zijn, maar er zijn gelukkig wel ingrediënten waarvan we weten dat ze belangrijk zijn. Op die ingrediënten gaan we hieronder verder in. We geven 4 SEO-tips waarmee je meteen aan de slag kan.

1. Ga voor een duidelijke structuur

Je bezoekers moeten belangrijke informatie snel kunnen vinden op je website, maar dat geldt ook voor zoekmachines. Google bekijkt je website namelijk door de bril van een bezoeker.

Een duidelijke structuur is dus belangrijk. Die structuur breng je aan door de hoofdthema's van je website vast te leggen. Zodra je die klaar hebt, kan je bepalen welke pagina's je nodig hebt om alle informatie over je producten en/of diensten te geven op je website.

De hoofdthema's zijn meteen ook het beginpunt van je navigatiemenu. In dat menu verzamel je de belangrijkste onderwerpen, waaronder je dan weer subpagina's toevoegt om specifieke facetten van dat hoofdonderwerp toe te lichten. Zo is 'website' een hoofdthema op onze website, waaronder je meer informatie kan terugvinden over 'webhosting', 'cloud servers' en meer.

Let er ook voor op dat je voor een goede doorstroom zorgt op je website. Interne links op je website laten bezoekers toe gemakkelijk verder te klikken om meer informatie op te zoeken. Zoekmachines volgen die links ook. En dat betekent dat je zoekmachines helpt alle pagina's op je website te ontdekken én beter te begrijpen.

Tip! Weet je niet goed waar te beginnen met de structuur van je website? Ontdek welke pagina's onmisbaar zijn op elke succesvolle (bedrijfs)website.

2. Gebruik zoekwoorden in content

Een zoekwoordenonderzoek helpt je inzicht te krijgen in de manier waarop mensen naar informatie zoeken die jij aanbiedt. Je komt te weten welke vragen ze stellen, hoe ze die formuleren en hoe vaak naar die informatie wordt gezocht.

Om bovenaan te zoekresultaten te pronken, moet je die zoekwoorden ook verwerken op je website. Waar kan je die zoekwoorden zoal plaatsen?

  • Title tag: de hoofdtitel van een pagina. Dat is de titel die je ziet in het tabblad van je browser. Liefst verwerk je zoekwoorden helemaal vooraan in de titel, zodat het meteen duidelijk is waarover een pagina gaat.

  • Meta description: de korte omschrijving van een pagina. De meta description is het tekstje dat je in de zoekresultaten van Google ziet, onder de hoofdtitel. Hoewel die omschrijving niet zichtbaar is op je webpagina, is die wel belangrijk voor de zoekresultatenpagina. Creëer een omschrijving die bezoekers werft mét de belangrijkste zoekwoorden erin.

  • URL: het adres van een pagina. Zorg voor een korte URL die het zoekwoord bevat, als dat kan.

  • Tussentitels: de h1-, h2-, h3-tag enzovoort. Die titels geven de inhoud van je pagina's structuur en bevorderen de leesbaarheid. Ook in die titels kan je zoekwoorden verwerken, al let je best op voor overdaad. Een zoekwoord in elke (tussen)titel komt onnatuurlijk over en heeft een averechts effect.

  • Teksten: de tekst op je pagina's. Probeer al in de eerste alinea je belangrijkste zoekwoord te verwerken en laat het af en toe terugkomen. Dat kan je ook doen in vorm van synoniemen, zodat je tekst aangenaam is om te lezen.

  • Afbeeldingen en video's: de afbeeldingen en video's op je website kan je ook optimaliseren. Dat doe je door zoekwoorden in de alt-tag en bestandsnaam te plaatsen. Tenzij dat niet relevant is. Gebruik je een foto van een laptop, dan heeft het geen zin om in de bestandsnaam iets zoals 'zonnewering' te verwerken. De tag en bestandsnaam moeten hoofdzakelijk een juiste omschrijving zijn.

3. Verzorg de techniek van je website

Google en andere zoekmachines houden ook rekening met de techniek van je website. Maar wat mag je nu verstaan onder die techniek?

  • Een mobielvriendelijke website. We zijn verknocht aan onze smartphone. Dat weet Google ook. De zoekmachine verwacht dat je website geschikt is om te bezoeken via een smartphone of tablet. Doe je dat niet, dan verlies je punten. De zoekmachine heeft een handige tool om te testen hoe je website presteert op mobiele apparaten.

  • Een snelle website. Elke seconde telt tijdens het laden van je website. Al in 2018 stelde Google vast dat de helft van alle mobiele internetgebruikers een website verlaat wanneer die langer dan 3 seconden moet laden. Laadsnelheid is intussen ook al een tijdje een belangrijke factor voor je positie in de zoekresultaten. Wil je de snelheid van je website checken? Via Google PageSpeed Insights krijg je een uitgebreid rapport. Dankzij deze 8 tips voor een snellere website kan je meteen zelf aan de slag.

  • Een veilige website. De verbinding tussen jouw website en bezoeker moet beveiligd zijn. Om die beveiligde verbinding (https) te leggen, heb je een SSL-certificaat nodig. Bij nomeo kan dat gratis via Let's Encrypt, of je kan zelf een SSL-certificaat kiezen.

Tip! De snelheid van je website is belangrijk. En dan kan je niet zonder betrouwbare hosting. Op de performance hosting van nomeo kan je rekenen.

4. Bewijs je autoriteit

Autoriteit is een belangrijke factor geworden in SEO. Die autoriteit krijg je wanneer andere, relevante websites naar de jouwe linken. Hoe meer websites naar de jouwe verwijzen, hoe meer autoriteit Google je toekent. En dat zorgt op zijn beurt voor een boost in je positie in de zoekresultaten.

Toch vraagt dat om een beetje nuance. Heel wat websites wisselen links uit om het aantal externe verwijzingen omhoog te duwen. Wanneer je zo'n vraag krijgt, ga je best na welke content die andere website aanbiedt, vooraleer je op dat verzoek ingaat.

Ligt de inhoud van de andere website in jouw vakgebied en is die betrouwbaar? Dan kan zo'n uitwisseling een goed idee zijn. Ben je niet 100 procent overtuigd? Of is de content op de andere website iets totaal anders als de jouwe? Dan wijs je zo'n uitwisselingsverzoek beter af.

Hoe versier je dan wel links van andere website? Door straffe content te schrijven. Kwaliteit komt altijd boven drijven. Een andere mogelijkheid is om gastblogs te schrijven voor andere websites, waarin je dan een link kan toevoegen naar jouw website. Al is ook hier relevantie de sleutel. Zorg ervoor dat je in je vakgebied blijft.

SEO is continu opvolgen

Met onze 4 tips kan je meteen aan de slag met optimaliseren. Al mag je niet verwachten dat je enkele dagen later al de eerste positie in de zoekresultaten hebt veroverd. SEO is een proces van lange adem.

Google brengt regelmatig wijzigingen aan in het algoritme dat die zoekresultaten bepaalt. En ook je concurrenten leveren inspanningen om bovenaan de zoekresultaten te prijken. Dat wil zeggen dat je positie nooit in steen gebeiteld staat. Door Google-updates op te volgen en je website regelmatig bij te sturen, kan je er wel voor zorgen dat je steeds met de beste van de klas meespeelt.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X