Nieuws

De perfecte extensie voor je domeinnaam kiezen: alles wat je moet weten

29-07-2020 - Hoe kies je de perfecte domeinnaamextensie, wanneer je kan kiezen uit meer dan 1.000 verschillende? En wat is het belang van een goede extensie? Hier kom je er alles over te weten.

Een businesswebsite, blog of webshop, een domeinnaam is er je onmisbare digitale adres voor. Wil je een domeinnaam registreren, moet je naast de eigenlijke naam ook de domeinnaamextensie kiezen.

Ooit was die keuze niet zo moeilijk. In 1984 bestonden er nauwelijks zes verschillende extensies. Kort daarna werden ook domeinnaamextensies voor landen gelanceerd. Het Belgische .be zag het levenslicht in 1989.

Spoelen we vooruit naar vandaag, dan kan je plots uit meer 1.000 verschillende extensies kiezen voor je domeinnaam. Hoe kan je daar nu de perfecte domeinnaamextensie uit selecteren?

Daarmee helpen we je in dit artikel verder. We zoomen in op:

Laten we meteen beginnen!

Wat is een domeinnaamextensie?

Een domeinnaam bestaat uit twee onderdelen: de naam en de extensie. De domeinnaamextensie is het stukje dat je ziet nà de punt. In nomeo.be is .be dus de domeinnaamextensie.

Wat is het belang van een goede domeinnaamextensie?

Waarschijnlijk registreer je een domeinnaam omdat je een website wil lanceren. Zodra die website klaar is, wil je dat natuurlijk aan iedereen laten weten. Dus communiceer je je domeinnaam via flyers, visitekaartjes, e-mails en gesprekken.

Mensen die jou of je website nog niet kennen, krijgen een eerste indruk via je domeinnaam en domeinnaamextensie. Een domeinnaam die eindigt op .nl, associëren we vanzelfsprekend met Nederland. Zien we .org, dan denken we vaak aan non-profitorganisaties. Elke extensie roept een indruk, beeld of idee op.

Een domeinnaamextensie is met andere woorden ook het verlengstuk van je naam, merk of product.

Helpt een domeinnaamextensie bij zoekmachineoptimalisatie?

Kan de keuze voor een bepaalde domeinnaamextensie ervoor zorgen dat je website hoger komt te staan in de zoekresultaten van Google?

Niet echt. De kwaliteit van je website primeert boven alles. Het gaat dan over zowel goede content, als over bijvoorbeeld de snelheid van je website. Zoekmachines houden er wel rekening mee, wanneer je een domeinnaamextensie kiest die bij een land hoort. Ga je voor een .be-domeinnaam, dan leidt Google daaruit af dat je op Belgische internetgebruikers mikt. Datzelfde geldt voor .fr, .uk en andere landenextensies.

Een goed gekozen domeinnaamextensie draagt indirect wel een steentje bij in zoekmachines. Een extensie kan internetgebruikers ten slotte aantonen waar je website over gaat. En dat kan een gebruiker overtuigen om sneller op jouw website te klikken dan een andere.

Wat is een TLD?

Een TLD is eigenlijk hetzelfde als een domeinnaamextensie. De afkorting TLD staat voor top-level domain en slaat terug op het stukje na de punt in een domeinnaam.

Er bestaan een heleboel types van TLD's. Hier beperken we ons tot de drie meest gebruikelijke categorieën: een ccTLD, sTLD en gTLD.

Wat is een ccTLD?

Country code top-level domains (ccTLD's) zijn domeinnaamextensies die specifiek bij een land of regio horen. Ze bestaan altijd uit twee tekens.

Heel veel van die landenextensies kenmerken zich door de beperkingen op de registratie van een domeinnaam. Wil je een domeinnaam registreren in bijvoorbeeld .us (Amerika), dan moet je aantonen in het land te wonen of er actief zijn met je onderneming.

Die beperkingen gelden niet voor alle ccTLD's. Zo kan je vrij een .be-domeinnaam registreren, maar ook .co (Colombia) en .fm (Micronesië) zijn open voor alle gebruikers.

Wat is een sTLD?

De s in sTLD staat voor sponsored. Sponsored top-level domains vertegenwoordigen een specifieke gemeenschap op het web en kunnen, net zoals verschillende landenextensies, meestal niet vrij geregistreerd worden.

Veel ccTLD’s en sTLD’s kenmerken zich door de beperkingen op of strikte voorwaarden voor de registratie van een domeinnaam.

Een goed voorbeeld van zo'n sTLD is .mil, die alleen gebruikt wordt voor websites van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Nog zo'n sponsored domeinnaamextensie is .cat. Het topleveldomein heeft helaas niets te maken met katten, maar wordt gebruikt voor en door de Catalaanse gemeenschap.

Wat is een gTLD?

Generic top-level domains ofte gTLD's zijn domeinnaamextensies die niet verbonden zijn aan landen of regio's, en zijn doorgaans beschikbaar voor registratie zonder beperkingen.

De bekendste generieke domeinnaamextensie is .com. Andere voorbeelden van gTLD's zijn .net en .info, maar ook de honderden nieuwe domeinnaamextensies - denk aan .blog, .shop of .tips - vallen onder die noemer.

Je kan het zo gek niet bedenken, of er bestaat wel een domeinnaamextensie voor. Kijk maar eens naar deze beschikbare gTLD's:

  • .tattoo

  • .gift

  • .lol

  • .buzz

  • .immo

De keuze uit honderden unieke domeinnaamextensies biedt uitgelezen kansen om jezelf, je organisatie of merk op inventieve manier aan te brengen bij je digitale publiek. Al kan die ruime keuze ook overrompelend zijn.

Daarom zijn we er om je te helpen bij de keuze voor de perfecte domeinnaamextensie.

De domeinnaamwizard van nomeo: hoe kies je de perfecte domeinnaamextensie?

Niet elke domeinnaamextensie is helemaal geschikt voor jouw idee. De vraag is dan: hoe kies je de perfecte extensie voor je domeinnaam? Ga je voor regionaal? Of meteen internationaal? En wat met de vele niche-extensies?

Onze domeinnaamwizard helpt je, aan de hand van vijf vragen, een keuze te maken op basis van je doelstellingen, regio en branche.

1. Welke naam wil je registreren?

Vooraleer je een extensie kiest, heb je ook de naam nodig die je wil registreren. Zo weet je of die nog beschikbaar is voor registratie in jouw favoriete domeinnaamextensie.

2. Wil je een commerciële of informatieve website lanceren?

De keuze voor de juiste domeinnaamextensie wordt voor een stukje bepaald door de website die je wil bouwen. Een extensie is immers een eerste indicator voor wat bezoekers mogen verwachten van je website. Lanceer je een webshop, dan zijn extensies zoals .shop of .store geschikt. Zet je eerder in op het delen van kennis, dan is .blog of .tips een betere keuze. Een TLD zoals .com is dan weer geschikt voor zowel commerciële als informatieve websites.

3. In welke regio ben je actief?

Ga je voor een .be-domeinnaam? Een .eu-domeinnaam? Of meteen voor de internationale uitstraling van .com? Die keuze is afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken.

Wanneer je voornamelijk Belgische internetgebruikers wil bereiken, is .be een logische keuze. Maar elk land en continent heeft zo zijn extensies. Stem je keuze dus ook af op de regio van je doelpubliek.

4. Wil je graag een zakelijke of recreatieve website?

Een bedrijfswebsite heeft een andere domeinnaam nodig dan een persoonlijke blog. Publiceer je regelmatig nieuwtjes uit de voetbalwereld? Dan zou je met een originele extensie zoals .soccer kunnen uitpakken. Een keuze die op zakelijk vlak wellicht minder gepast is.

Omgekeerd is een gTLD zoals .marketing beter geschikt voor de website van een marketingbureau, dan voor een persoonlijke website.

5. In welke branche past je website het best?

Sinds er honderden nieuwe generieke domeinnaamextensies beschikbaar zijn, is er voor elke branche wat wils. Of je nu actief bent in vastgoed, de modewereld of het sportgebeuren, er is voor elke niche wel een passende domeinnaamextensie beschikbaar.

Dat betekent dat je via je branche-specifieke domeinnaamextensie kan aantonen wat je te bieden hebt in een oogwenk. Een originele domeinnaamextensie kan je trouwens ook helpen bij het opzetten van een creatieve marketingactie. En dat is net waarmee we hieronder verdergaan.

Een domeinnaamextensie voor een creatieve marketingcampagne

Heel wat domeinnaamextensies bieden de mogelijkheid om een inventieve landingspagina of marketingactie op te zetten. Je kan bijvoorbeeld een shortcut naar de blogsectie van je website creëren via jouwbedrijf.blog. En wat denk je van jouwbedrijf.team om je collega's en werkomgeving meer in de kijker te zetten?

Naast vindingrijke shortcuts, kan je ook een marketingcampagne lanceren op een specifieke domeinnaam. Heeft je product een schare fans verzameld, kan je die mensen samenbrengen op een .club- of .fan-domeinnaam. Organiseer je een wedstrijd? Probeer eens een .win-domeinnaam uit om je actie extra te laten opvallen.

Niche-specifieke domeinnaamextensies

Wat als je je bezoekers duidelijk kan maken in welke branche jij actief bent vóór ze je website hebben gezien? Dat kan dankzij de vele sectorspecifieke domeinnaamextensies.

Wil je bierliefhebbers bereiken? Dan kan je voor een .beer-domeinnaam kiezen. Een nieuwe kledinglijn promoten kan je dan weer doen op een .fashion-domeinnaam.

De nieuwe domeinnaamextensies bieden tal van mogelijkheden om creatieve marketingcampagnes of shortcuts naar je website op te zetten.

Een extra voordeel aan niche-extensies, is dat je gewenste naam vaak nog beschikbaar is voor registratie. In populaire topleveldomeinen, zoals .be en .com, zijn al heel wat namen ingenomen door iemand anders. Je hebt kortom veel meer keuze.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Laat je inspireren door de voorbeelden die we hieronder meegeven.

  • Laat je een nieuwe applicatie op de wereld los? Die kan je op een originele manier marketen met een .app-domeinnaam.

  • Domeinnaamextensies zoals .training, .coach en zelfs .guru bieden leuke opportuniteiten om een gloednieuwe online cursus onder de aandacht te brengen.

  • Naast .beer, zijn er nog tal van extensies waarmee je foodies kan bereiken. Denk maar aan .wine, .pizza, .coffee of .bar.

  • Misschien organiseer je binnenkort wel een grote kortingsactie voor klanten. Waarom niet een landingspagina opzetten op een .bargains- of .sale-domeinnaam, om die actie in één oogopslag te communiceren? Met .blackfriday kan je zelfs een heuse campagne lanceren voor Black Friday.

Hyperlokaal met je domeinnaam

Met een .be-domeinnaam toon je bezoekers dat je actief bent in België. Hetzelfde geldt voor .nl (Nederland), .de (Duitsland) en andere landenextensies. Maar waarom niet nóg lokaler mikken?

Wereldwijd bestaan er domeinnaamextensies zoals .berlin, .london en .paris, om aan te tonen dat je een band hebt met een stad, regio of taalgebied. Voor België kan je voor .vlaanderen en .brussels kiezen om je roots te tonen of in te zetten op een community-gevoel.

Is het belangrijk om verschillende domeinnaamextensies te registreren?

Het kan best gebeuren dat je wereldwijde ambities hebt, maar eerst wil inzetten op een Belgisch publiek. In dat geval registreer je meteen je domeinnaam in .be. Is het belangrijk om meteen ook je naam vast te leggen in .eu, .nl, .com en vele andere?

In sommige gevallen wel. Zo ben je zeker dat jij (of je bedrijf) de domeinnamen in andere topleveldomeinen zelf in handen hebt. Je wil namelijk voorkomen dat iemand anders de domeinnaam van je succesvolle onderneming registreert.

Dat wil niet zeggen dat je je domeinnaam meteen in honderden domeinnaamextensies moet registreren. Veel domeinnamen ga je waarschijnlijk nooit actief gebruiken.

Beslis op voorhand in welke regio's of markten je wil meedraaien, zowel op korte als langere termijn, en registreer de domeinnamen in extensies die daarvoor relevant zijn.

Wat je moet doen nadat je een domeinnaamextensie hebt gekozen

Een domeinnaamextensie is in feite een extensie van je bedrijfs- of merknaam op het web. De creatieve mogelijkheden zijn, dankzij de keuze uit meer dan 1.000 unieke extensies, vrijwel eindeloos.

Stem de keuze voor een domeinnaam af op het doel van je website en je doelpubliek.

Hoe kies je nu de perfecte extensie voor je domeinnaam? Denk goed na over het doel van je website, wie je wil bereiken en in welke regio je actief bent. Onze domeinnaamwizard zet je op weg naar fantastische domeinnaam in vijf eenvoudige stappen.

Wat moet nu doen nadat je de geschikte domeinnaamextensie gevonden hebt?

  • Heb je de naam en domeinnaamextensie gekozen? Dan registreer je best zo snel mogelijk je domeinnaam. Zo voorkom je dat iemand anders er alsnog mee aan de haal gaat. Via onze domeinnaamwizard kan je, nadat je gekozen hebt, meteen ook je domeinnaam vastleggen.

  • Bouw je eigen website met onze webbuilder of activeer één jaar gratis webhosting. Een leuk extraatje: kies je voor de webhosting van nomeo, dan kan je meteen ook WordPress installeren om je website te maken.

  • Maak een eigen e-mailadres op basis van je domeinnaam. Daarmee maak je meteen een professionele indruk in alle communicatie.

  • Maak van je website een succesverhaal aan de hand van de tien stappen in onze startersgids.

Kunnen we je nog ergens bij helpen? Bel ons op via ons gratis 0800-nummer, start een chatgesprek met een van onze vakmannen of stuur een e-mail naar support@nomeo.be. We staan klaar voor al jouw vragen.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X