Nieuws

Kies ik voor een .be of .com-extensie?

16-07-2019 - Wie een website start, heeft ook een domeinnaam nodig. Kies je dan best voor een .be- of .com-extensie? En welke invloed heeft een domeinnaamextensie op je positie in de zoekresultaten van Google?

Laat ons met de deur in huis vallen: de content op je website, snelheid en mobiele bereikbaarheid zijn de belangrijkste factoren voor een goede positie in de zoekresultaten van Google. Maakt het dan nog uit of je kiest voor een .be- of .com-extensie voor je domeinnaam?

Regio's targeten

Google deelt domeinnaamextensies op in twee categorieën: landspecifiek en generiek. Tot die eerste categorie horen extensies zoals .be, .nl en .uk. Onder de tweede vallen dan weer extensies zoals .com, .net en nieuwe extensies als .shop en .online.

Landextensies geven Google het signaal dat je website en content gericht zijn op dat specifieke land. Met een .be-extensie maak je dus duidelijk aan de zoekmachine dat je mikt op een Belgisch publiek. Dat komt je ranking ten goede in België.

Wat dan met een .com-extensie? In dat geval kijkt Google naar de taal van de content om te bepalen in welke regio's die relevant is, maar laat het de extensie zelf buiten beschouwing.

Belangrijk om te weten is dat je landextensies niet mag verwarren met regionale extensies zoals .gent of .london. Die worden namelijk op dezelfde manier behandeld als andere, generieke domeinnaamextensies.

De gebruiker is koning

Je positie in de zoekresultaten van Google wordt bepaald aan de hand van meer dan 200 factoren. De extensie van je domeinnaam is daar maar één van. De zoekmachine benadrukt, boven alles, de ervaring van de gebruiker.

Relevante content, mobiele bereikbaarheid en een snelle website zijn de belangrijkste factoren om een goede gebruikservaring te garanderen voor jouw bezoekers. Maar ook de extensie heeft een invloed op de perceptie van bezoekers.

Zo associëren Belgen de .be-extensie met herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Gebruikers zullen dus sneller doorklikken naar je website als die eindigt op .be, dan op minder bekende extensies zoals .shop.

Kies je voor .be of .com?

Google waardeert wat je doet online. De zoekmachine let op actuele en relevante content, de snelheid van je website, bezoekersaantallen en meer. Toch kan je een voordeel halen uit de extensie die je kiest.

Is je website nog niet volledig voorzien van content, dan start je best met een .be-domeinnaam wanneer je je richt op een Belgisch publiek. Je website zal net dat tikkeltje beter scoren in Google dan wanneer je start met een .com-domeinnaam, omdat je de zoekmachine duidelijk maakt op welke regio je website gericht is.

Het kan daarom ook handig zijn om voor een .nl-variant te kiezen, naast je .be-domeinnaam. Heb je internationale ambities, dan raden we de .com-extensie aan. Ook met een .eu-domeinnaam bereik je een publiek over de landsgrenzen heen.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X