Nieuws

Bereid je website voor op Black Friday en andere feestdagen

25-11-2019 - Het is alweer bijna Black Friday, het startschot van een drukke periode voor je website. Hoe bereid je je website optimaal voor op die piekmomenten? We geven je de belangrijkste tips mee voor maximaal succes.

Straks is het weer Black Friday, het moment waarop de strafste deals ons rond de oren vliegen. Die 'zwarte vrijdag' markeert het begin van een bijzonder drukke periode voor webshops.

In de Verenigde Staten is Black Friday al jarenlang een fenomeen. Maar sinds enkele jaren is het ook in België een niet te missen opportuniteit voor webwinkeliers.

Tijd dus om mee op de kar te springen. In onze nieuwe blogpost geven we je alle belangrijke aanknopingspunten mee om optimaal gebruik te maken van Black Friday en de daaropvolgende feestdagen.

Black Friday? In België?

Bij Black Friday denken we meteen aan de waanzinnige beelden van kooplustige Amerikanen. Hoewel we het in België wel fatsoenlijk houden, is Black Friday ook bij ons een ding geworden.

In 2017 boekten Belgische handelaars voor het eerst absolute recordcijfers. Een jaar later lagen die cijfers nog hoger. Nog eens een jaar later in 2019 werd opnieuw een recorddag geregistreerd. En zo gaat dat jaar na jaar verder. Webshops gaan op 25 november opnieuw topdagen beleven, ook in België.

Het is maar het begin!

Wanneer we over Black Friday spreken, gaat het eigenlijk over een 'black weekend'. Retailers bieden meestal een weekend lang bijzondere kortingen aan. En daar houdt het eigenlijk nog niet op. Ook op deze dagen worden fikse kortingen uitgedeeld:

  • Cyber Monday (28 november)

  • Sinterklaas (6 december)

  • Kerst (24-26 december)

  • Oudejaarsavond (31 december)

  • Wintersolden (3-31 januari)

Je kan dus maar beter goed voorbereid zijn op al die feestelijkheden. Maar wat kan je last minute nog doen om mee te genieten van die periode?

Last minute tips voor Black Friday

Het is belangrijk om vooraf te bepalen op welke events je wil inspelen. Voor elektronica is Cyber Monday interessant, Sinterklaas is een prima gelegenheid voor speelgoedwinkels. Black Friday is gelukkig een event waaraan elke webshop kan meedoen. Hier zijn onze tips voor een maximaal succes.

1. Creëer de allerbeste deal

Black Friday is een hoogmis voor koopjesjagers. Mensen gaan op zoek naar de beste deal. Met een extra dosis creativiteit en aantrekkelijke kortingen kan je kopers overtuigen die anders niet bij jou zouden winkelen. Zet dus niet in op een nieuwe collectie, maar zorg dat je effectief de allerbeste deal aanbiedt.

2. Lanceer een e-mailcampagne

Heb je al een centrale promotie klaar voor Black Friday? Via een e-mailcampagne kan je je doelpubliek nu al warm maken voor je geweldige aanbieding. Heel wat consumenten zijn nu al verlanglijstjes aan het samenstellen of aan het wachten op een speciale korting. Met een eenvoudige e-mail speel je daar snel op in.

3. Bouw een specifieke landingspagina

Met een goede landingspagina, specifiek voor Black Friday of andere feestdagen, kan je extra interesse aanwakkeren bij je bezoekers. Toon bijvoorbeeld een countdown, samen met een handvol deals die eraan zitten te komen. Wat je ook kan toevoegen aan je landingspagina, zijn het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief en volgknoppen voor social media.

4. Koppel je product aan de feestdagen

Naast advertenties en promoties, is het ook waardevol om mensen op een organische manier te overtuigen van je producten of diensten. Neem je aanbod daarom grondig onder de loep en bedenk je hoe je dat kan koppelen aan de feestdagen. Verkoop je kledij? Dan is het een ideaal moment om bijvoorbeeld te bloggen over de modetrends in feestkledij voor vrouwen.

5. Affiliate websites

Nieuwe klanten verleid je met een unieke korting. Maar hoe bereik je die nieuwe klanten? Affiliate websites zijn daar een handig middeltje voor. Denk maar aan prijsvergelijkers en websites die kortingscodes verzamelen. Er zijn zelfs websites die specifiek gericht zijn op bijvoorbeeld Black Friday.

6. Video content

Wellicht kijk je wel eens naar een video dat een gadget of spelletje reviewt, om daarna te beslissen of je het product wel of niet koopt. Waarom niet zelf een filmpje maken waarin je meer vertelt over je aanbieding? Tijdens de feestdagen zijn review video's bijzonder populair.

7. Denk aan mobiele transacties

Dit jaar wordt voor het eerst verwacht dat het aantal mobiele transacties hoger gaat liggen dan die via desktop. Veel shoppers gaan bovendien eerst op prospectie via hun smartphone, vooraleer ze tot kopen overgaan. Controleer dus nog even of je website tiptop in orde is voor mobiele gebruikers.

Drukbezochte website? Wij staan voor je klaar

Black Friday, Cyber Monday, kerst en de wintersolden zorgen voor een stevige piek in bezoekers van je website en webshop. Die wil je allemaal even snel kunnen helpen.

Een website die trager laadt kan een rechtstreekse impact hebben op je omzet. Daarom werken we samen met jou aan de beste oplossing voor jou én je klanten.

Schaalbare cloud servers

Tijdens piekperiodes heeft je website en -shop extra rekenkracht nodig. Met de krachtige cloud servers van nomeo kan je op ieder moment de processor- en/of geheugencapaciteit aanpassen voor optimale prestaties.

Dankzij de unieke infrastructuur van onze cloud servers hoef je bovendien niet te vrezen voor een uitval. Valt een cloud server uit, dan wordt die onmiddellijk en volautomatisch heropgestart op een andere machine. We garanderen een maximale beschikbaarheid.

Hoe overleeft je website de feestperiode?

Wat kan je zelf nog doen om ervoor te zorgen dat je website de drukke periode overleeft? We geven je drie concrete tips.

1. Slimme cachingtechnieken

Kort uitgelegd zorgt caching ervoor dat je website sneller laadt, door gegevens tijdelijk op te slagen. Zonder caching loop je het risico dat je website alsnog zwicht voor het feestgedruis. Gelukkig kan je bij ons terecht voor Varnish en Redis caching.

2. Update alle software

Software updates zijn belangrijk. Ze bevatten meestal nieuwe beveiligingsupdates, maar werken ook sneller dan eerdere versies. Regelmatig alle software updaten garandeert dus de snelle en optimale werking van je website.

3. De perfecte gebruikerservaring

Het lijkt een open deur, maar we geven het graag nog eens mee: klant is koning. Zorg er daarom voor dat de ervaring van bezoekers aan je website pico bello is. Dat kan in kleine dingen zitten. Zoals het verkleinen en optimaliseren van de afbeeldingen in je webshop. Of het verkleinen en samenvoegen van de code achter je website. Overleg samen met je team welke acties je kan ondernemen voor de perfecte gebruikerservaring.

Advies op maat? Bel ons op!

Heb je vragen over welke hostingoplossing de geschikte is voor jou? Of hoe je de capaciteit van je cloud server kan upgraden? Bel met een van onze experten via ons gratis 0800-nummer, e-mail naar support@nomeo.be en stel je vragen via live chat. We staan klaar met advies op jouw maat!

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X