Nieuws

Wat is domeinautoriteit en hoe kan je die verhogen?

26-08-2020 - Domeinautoriteit drukt de waarde uit die je domeinnaam heeft voor SEO. Hoe hoger die waarde, hoe beter je kan scoren in zoekmachines. Hoe bereken je nu de autoriteit van je domeinnaam? En hoe kan je die verhogen?

Het doel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is om de eerste plaats te veroveren op de eerste pagina van Googles zoekresultaten.

Hoewel elk plekje op de allereerste pagina best waardevol is, blijft de koppositie het grote doel. Waarom? Bijna 30 procent van de zoekers klikt op het eerste resultaat van een zoekopdracht. Voor het resultaat onderaan de eerste pagina daalt dat cijfer tot 2,5 procent.

Google gebruikt meer dan 200 factoren om de pikorde in de zoekresultaten te bepalen. Je website optimaliseren voor elk van die factoren is onbegonnen werk.

Een van de factoren waar je wel aan kan werken, is domeinautoriteit ofwel DA. Domeinautoriteit is een score die voorspelt hoe goed jouw website kan ranken in de zoekresultaten. Het is dus geen factor die Google zelf gebruikt, maar wel een goede indicator voor het vertrouwen dat de zoekmachine in jouw website heeft.

Vooraleer we ingaan op hoe je je domeinautoriteit kan verhogen, leggen we je uit wat domeinautoriteit precies is.

Wat is domeinnaamautoriteit?

Domeinautoriteit, domain authority of DA is een gratis tool van Moz waarmee je kan voorspellen hoe goed je website het doet in zoekmachines. Die domeinautoriteit wordt uitgedrukt in een score van 1 tot 100. Hoe hoger je DA is, hoe groter de kans is dat je website bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt.

Er worden tientallen factoren gebruikt om domeinautoriteit te berekenen. Enkele van die factoren zijn het aantal externe links (backlinks) naar jouw website, het aantal verschillende domeinnamen dat naar jouw website linkt en de kwaliteit van die links en domeinnamen.

Belangrijk om weten is dat er een logaritmische schaal gebruikt wordt om domeinautoriteit te berekenen. Dat betekent dat het een stuk gemakkelijker is om je DA van 20 naar 30 te laten stijgen, dan van 60 naar 70.

Domain authority versus page authority

Domeinautoriteit berekent de autoriteit van je website op het niveau van je domeinnaam. Page authority daarentegen doet dat op paginaniveau. Hoewel de factoren voor het bepalen van die autoriteit dezelfde zijn, kan page authority van pagina tot pagina verschillen op je website. Je domain authority zal op elke pagina dezelfde zijn.


Wat is een goede domeinautoriteitsscore?

Hoe weet je nu wat een goede score is? En hoe moet je dat cijfer interpreteren? Volgens ontwikkelaar Moz gebruik je domain authority best als een vergelijkende tool.

Domeinautoriteit wordt berekend in vergelijking met andere websites. Wanneer bijvoorbeeld Amazon plots duizenden nieuwe backlinks krijgt, zal de DA van andere websites een beetje dalen. De score is dus nooit een absoluut cijfer.

Het heeft geen zin om je blind te staren op een hoge domeinautoriteitsscore. Concurreren met websites als Wikipedia, Google of Facebook op vlak van backlinks is vrijwel onmogelijk. Kortom: een DA van 100 mag geen hoofddoel zijn in je SEO-strategie.

Hoe kan je de tool dan wel in jouw voordeel gebruiken? Je kan jouw domeinautoriteit vergelijken met die van websites waarmee je rechtstreeks concurreert in zoekmachines. Hoor je al bij de beste van de klas? Dan kan je proberen het verschil met je concurrenten nog groter te maken. Scoor je een paar puntjes minder, dan kan je die score als streefdoel gebruiken.

Vergeet niet dat DA een indicator is van hoe goed je website het kan doen, en niet aanduidt hoe sterk je effectief scoort in Google.

Hoe kan je je domeinautoriteit verhogen?

Volgens Moz kan je je domeinautoriteit verhogen door je overall SEO te verbeteren. Benieuwd wat dat allemaal inhoudt? Wij hebben een boeiende SEO-reeks voor je klaar die je helpt met het optimaliseren van content op en techniek van je website.

Het meest doorslaggevend om je domeinautoriteit te verbeteren, zijn kwalitatieve links. Enerzijds betekent dat dat je moet controleren of er geen inkomende links zijn van bedenkelijke kwaliteit. Hoewel Google over het algemeen zelf kan inschatten welke links kunnen worden vertrouwd, kan een grondige audit nooit kwaad. Merk je dat er toch bijvoorbeeld spamlinks naar je website verwijzen? Die kan je afwijzen via Google Search Console.

Aan de andere kant kan je inzetten op het verzamelen van (meer) nieuwe backlinks. Een bewezen strategie om meer verwijzingen naar jouw website te krijgen, is de zogenaamde skyscraper method.

Met die methode ga je op zoek naar content die hoog scoort op zoekwoorden waarop je zelf wil gevonden worden. Typerend voor content die bovenaan de zoekresultaten verschijnt, is dat die veel backlinks heeft. Vervolgens creëer jij content die nóg beter en vollediger is dan de content van je concurrent. Ten slotte zoek je op wie naar de content van je concurrent linkt en vraag je hen die link te vervangen door een verwijzing naar jouw verbeterde versie.

De impact van goede content

Een belangrijke factor die Google gebruikt om je plaats in de zoekresultaten te bepalen, is bezoekersgedrag. Het totale verkeer naar je website, de tijd die bezoekers doorbrengen op je website en hoeveel bezoekers terugkeren naar je website zijn enkele voorbeelden van waar de zoekmachine rekening mee houdt.

Een goede manier om meer bezoekers naar je website te trekken en ze langer vast te houden, is door overtuigende content te creëren. Meer interactie tussen jouw website en je bezoekers, zorgt op zijn beurt voor een boost in je domeinautoriteit. Content die bulkt van expertise helpt je bovendien ook meer organische backlinks te krijgen naar je website.

Waarom daalt je domeinautoriteit plots?

Eerder in onze blog schreven we al dat DA een relatieve score is. Jouw website wordt vergeleken met een ontelbaar aantal andere, waardoor je score sterk kan fluctueren. Ontdekken wat de oorzaak van die verandering is, is daarom niet altijd gemakkelijk. Welke factoren kunnen zoal een invloed hebben op die schommelingen?

  • De nieuwe links die je verzameld hebt, zijn nog niet opgenomen in de index.

  • Links naar jouw website hebben een NoFollow-attribuut, waardoor ze niet bijdragen aan je domain authority.

  • Websites met een hoge DA, hebben plots veel nieuwe links gekregen, waardoor jouw autoriteitsscore daalt.

Een hoge domeinautoriteit is een werk van lange adem. Op korte termijn heb je weinig directe impact op die score. Maar wanneer je inzet op content van uitmuntende kwaliteit en het linkprofiel van je website goed bewaakt, zal je merken dat je domeinautoriteit geleidelijk toeneemt.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X