Nieuws

Starten met SEO: de basis en belangrijkste termen

30-11-2019 - Starten met SEO, moet je doen. Maar wat betekent het? En waarom is het zo belangrijk? Wij vertellen je wat SEO is en geven je de complete basis ervan mee.

SEO, je hebt er vast al van gehoord. Misschien ook al over gelezen. Maar wat betekent het? In onze nieuwe blogreeks nemen we je mee in de complexe, maar wondere wereld van SEO.

In het eerste deel besteden we aandacht aan wat SEO betekent, hoe zoekmachines werken en welke termen je moet onthouden. Klaar voor? Let's go!

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands kennen we het ook als zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzamelnaam voor alle acties die ervoor zorgen dat een zoekmachine je website beter kan begrijpen.

Je kan zoekmachineoptimalisatie opsplitsen in drie delen:

  • Content: Zonder content is er geen zoekmachineoptimalisatie. Wanneer we het over content hebben, gaat het naast tekst ook over afbeeldingen en video's.

  • Techniek: Een zoekmachine moet bij je website kunnen geraken. Het is dus belangrijk dat je website ook op technisch vlak in orde is. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan de structuur van je website en de snelheid.

  • Autoriteit: Een factor waarover je helaas geen volledige controle hebt, is de autoriteit van je website. Die bouw je op door links op andere website of exposure op sociale media.

Waarom is SEO belangrijk?

Het doel van zoekmachineoptimalisatie klinkt eenvoudig: meer bezoekers op je website verzamelen op een organische manier. Dat bereik je door een hoge positie te krijgen in de zoekresultaten van Google of een andere zoekmachine.

Laat ons een snelle blik werpen op enkele cijfers:

  • Google verwerkt meer dan 4,5 miljoen zoekopdrachten per minuut.

  • De eerste drie zoekresultaten in Google krijgen 75 procent van alle kliks.

  • Minder dan één procent van alle Google-gebruikers klikt op een zoekresultaat op pagina twee.

Met dat in het achterhoofd, is het niet gek bovenaan de zoekresultaten van Google te willen pronken. Waarom we het voornamelijk over die ene zoekmachine hebben? Meer dan 90 procent van alle zoekopdrachten in België loopt via Google. Daarom leggen we ons voornamelijk toe op die zoekmachine.

Hoe werkt een zoekmachine?

Je registreert een domeinnaam, regelt de webhosting en lanceert een nieuwe website. Vol van eerste-klasse-content. Een snelle test via Google levert weliswaar nog geen zoekresultaten op van jouw website. Hoe komt dat?

Google en andere zoekmachines maken gebruik van zogenaamde 'spiders', die op een geautomatiseerde manier het wereldwijde web afschuimen.

Zodra spiders jouw website ontdekken, slaat Google de webpagina's op in een gigantische databank. Dat wordt 'indexeren' genoemd.

Zit jouw website in Googles databank, dan is hij geïndexeerd. Is je website geïndexeerd, dan kan hij gevonden worden in de zoekresultaten.

Hoe krijg ik mijn website in Google?

De hamvraag luidt dan: hoe lang duurt het vooraleer de spiders van Google jouw website ontdekken? Er worden elke dag miljoenen nieuwe webpagina's en artikels toegevoegd. Daar moet je ook alle wijzigingen aan bestaande pagina's nog bijtellen die Google opspoort. Dat zijn flink wat overuren voor de zoekmachine.

Voorspellen wanneer Google jouw website ontdekt, is onmogelijk. Soms vindt Google je webpagina's al na enkele dagen, in andere gevallen duurt het enkele weken. Dat is best lang wachten na de grote inspanningen om je website af te werken.

Om je website sneller in Google te krijgen kan je die aanmelden in Google Search Console. Via die gratis tool kan je de sitemap van je website uploaden en vragen aan Google om specifieke pagina's te indexeren. Voordeel is dat je meteen kan zien welke pagina's al geïndexeerd zijn en welke niet.

Als extraatje kan je ook de link naar je website delen op sociale media. Heb je al content geschreven, dan kan je ook die links delen. Google volgt namelijk links die het tegenkomt op het web. Hoe vaker jij die deelt, hoe groter de kans is dat de spiders van Google de weg naar jouw website vinden.

Handig trucje: om te controleren of Google je website al geïndexeerd heeft, kan je in de zoekmachine de zoekterm site:jouwdomeinnaam.be invoeren. Met zo'n zoekopdracht vraag je Google om naar pagina's van een specifieke website te zoeken. Krijg je resultaten? Dan heeft Google kennisgemaakt met je website.

Hoe rangschikt Google websites?

Website geïndexeerd. Driewerf hoera! Toch begint het echte werk dan pas. Je verschijnt namelijk niet zo maar op de eerste plaats in de resultaten van een zoekmachine.

Google hanteert een lijstje van meer 200 (!) factoren om te bepalen welke plaats een webpagina krijgt. Een kant-en-klaar overzicht van die factoren bestaat niet. Gelukkig zijn er tal van elementen waarvan we weten dat ze belangrijk zijn. In de artikels over content optimaliseren en de technische zijde van SEO kom je daarover meer te weten.

Wel is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat die rankingfactoren veranderlijk zijn. Google voert erg frequent updates door in de algoritmes van zijn zoekmachine. Zoekmachineoptimalisatie vraagt voortdurend je aandacht.

Wat betekent SERP?

SERP. Klinkt als een raar beestje. De afkorting staat voor Search Engine Result Page. Eenvoudiger gezegd: de resultatenpagina die je ziet na een zoekopdracht.

De positie die jouw website inneemt in de zoekresultaten staat nooit vast. Verover je eenmaal de koppositie, dan moet je blijven werken om die behouden. De zoekintentie, locatie en apparaat van een gebruiker hebben een impact op je plaats. Daarnaast leveren ook concurrenten inspanningen om de eerste plaats te pakken.

SEO jargon: deze termen moet je kennen

Wanneer je leest over SEO, kom je vaak vakjargon tegen. En dat houdt je misschien tegen om zelf te beginnen met zoekmachineoptimalisatie. Daarom geven we nog een handvol veelgebruikte termen en hun uitleg mee, die het gemakkelijker maken om alles te begrijpen.

  • Spider: Spiders zijn robots die het web afspeuren en webpagina's lezen om ze te kunnen indexeren. Spiders worden ook wel eens 'web crawlers' of 'seach bots' genoemd en zijn, zoals we hierboven al vertelden, de eerste stap naar gevonden worden in zoekmachines.

  • Ranking: De positie van je website in de zoekresultaten wordt ook 'ranking' genoemd. Die ligt overigens nooit vast. Je website kan vandaag op nummer één staan en morgen een plaatsje zakken. Of omgekeerd.

  • Keyword: Zoekwoorden staan ook bekend als keywords. Wanneer we spreken over keywords, bedoelen we de woorden die een zoeker intypt in een zoekmachine.

  • Title tag: De titels die je ziet verschijnen in de zoekresultaten, heten title tags of page titles. Naast de zoekresultaten, zijn ze ook zichtbaar in een browser. Title tags duiden het onderwerp van een pagina aan voor bezoekers én zoekmachines.

  • Meta description: Een meta description is de korte omschrijving van een pagina die je terugvindt onder de page title. Tezamen vormen ze de etalage van jouw website in de zoekresultaten.

  • Duplicate content: Duplicate content of dubbele content verwijst naar pagina's die nagenoeg dezelfde inhoud bevatten. Iets wat je best vermijdt. Google en co houden namelijk van unieke content.

  • Backlink: Een link van een andere website naar de jouwe, is een backlink. Backlinks zijn een belangrijke factor voor SEO, omdat Google en andere zoekmachines ze beschouwen als een populariteitsstem.

  • Ankertekst: Een ankertekst - in het Engels 'anchor text' - is het stukje tekst waaronder een link ligt. Dat kunnen woorden zijn in een navigatiemenu (zoals 'domeinnamen' of 'mail' op onze website) of delen van een zin die een link bevatten.

  • Alt tag: Naast tekst, staan er natuurlijk ook afbeeldingen op je website. Die kan je een alt tag meegeven om zoekmachines en gebruikers met een visuele beperking te vertellen wat je eigenlijk toont met die afbeelding.

  • SEA: De term SEA (voluit 'Search Engine Advertising') zie je vaak verschijnen in combinatie met SEO. Maar waar het bij SEO over organische zoekresultaten gaat, focust SEA op het kopen van advertentieruimte.

De slotsom

Nu je meer weet over zoekmachineoptimalisatie, de werking van zoekmachines en de belangrijkste SEO-termen kent, ben je helemaal voorbereid op onze volgende artikels. In deel twee gaan we dieper in op het gebruik van zoekwoorden. Later zoomen we in op de technische kant van SEO. Zin in een sneak peak? Dan kan je een kijkje nemen in onze startersgids!

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X