Nieuws

Google Search Console: wat is het en hoe begin je ermee?

09-11-2022 - Google Search Console is van onschatbare waarde om je website goed vindbaar te maken in de zoekmachine. Hier vertellen we je hoe je ermee aan de slag gaat en hoe de tool helpt je website goed vindbaar te maken.

Google Search Console is een van de handigste tools om je website te optimaliseren voor Google. Je krijgt inzicht in de zoekwoorden waarop je goed (of minder goed) scoort, welke websites naar de jouwe linken en eventuele technische fouten.

Meer dan gewoon een SEO-tool, krijg je met Google Search Console een ruime inkijk in hoe Google jouw website ziet. Waardevolle informatie die je bovendien helemaal gratis krijgt en beschikbaar is voor élke website, hoe en waarmee je die ook gebouwd hebt.

Heb je nog niet gewerkt met Google Search Console? Dan ben je hier aan het goede adres. Hieronder lees je het volgende:

Wat is Google Search Console?

Google Search Console geeft eigenlijk belangrijke informatie over de aanwezigheid van jouw website in de zoekresultaten van Google. Je komt er te weten of Google je website al geïndexeerd heeft, hoe vaak je website wordt weergegeven in de zoekresultaten, voor welke zoekwoorden dat gebeurt en hoe je website presteert op technisch vlak.

Die grote verzameling aan gegevens kan helpen je website gericht te optimaliseren voor Google en zo meer bezoekers op je website te krijgen. Detecteert Google een probleem op je website, dan word je bovendien meteen op de hoogte gebracht via e-mail. Je kan meldingen meteen aanpakken om negatieve effecten op je plaats in de zoekresultaten te vermijden.

Klaar om te beginnen? Laten we overlopen hoe je Google Search Console goed instelt voor je website.

Hoe stel ik Google Search Console in?

Om Google Search Console heb je een Google-account nodig. Meer niet. Google stelt de tool gratis ter beschikking omdat de zoekmachine zo goed mogelijke zoekresultaten wil aanbieden. Door inzicht te bieden in de prestaties van je website, kan je zelf makkelijk aan de slag om je website te optimaliseren. In 5 stappen ben je klaar om te starten met Google Search Console.

starten met google search console

1. Aanmelden bij Google

Om te beginnen meld je je aan met je Google-account. Als je meerdere accounts hebt (persoonlijk en professioneel), kies dan het account dat je wil linken aan je website. Op dit account krijg je later e-mailmeldingen over de prestaties van je website.

2. Open Google Search Console

Aangemeld op Google? Dan is het tijd om naar Google Search Console te gaan. Klik op 'Nu Starten' om je website toe te voegen.

3. Je website toevoegen

Om je website (of property, zoals het hier heet) toe te voegen aan Google Search Console heb je 2 mogelijkheden: een domein of URL-voorvoegsel toevoegen. De meest voorkomende optie is die van een domein. Voor nomeo zouden we daar 'nomeo.be' toevoegen. Op die manier wordt er straks informatie verzameld over alle links die 'nomeo.be' bevatten.

De tweede optie, die van een URL-voorvoegsel, kan handig zijn wanneer je niet alle gegevens wil combineren in één rapport. Denk bijvoorbeeld aan een website die in meerdere talen beschikbaar is. Je wil in dat geval misschien aparte gegevens kunnen inkijken voor de Engelse versie ('en.nomeo.be'), de Nederlandse versie ('nl.nomeo.be') en de Franse versie ('fr.nomeo.be'). Als je voor die optie kiest, moet je wel elke vorm als een apart property toevoegen.

4. Verifieer je website

De verificatie van je website is belangrijk om te vermijden dat iedereen zomaar toegang tot de gegevens krijgt. Afhankelijk van de optie die je hierboven gekozen hebt, zijn er verschillende manieren om je website te verifiëren.

Heb je ervoor gekozen om je domein toe te voegen, dan kan je alleen verifiëren via DNS-instellingen. Gelukkig is dat gemakkelijk gepiept via ons controlepaneel.

  • Nadat je een domein hebt ingevuld, krijg je een pop-up met de nodige informatie om je website te verifiëren. Het TXT-record is wat je nodig hebt.

  • txt-record van google search console
  • Open in een nieuw tabblad het controlepaneel van nomeo en meld je aan op je account.

  • Via 'Actieve domeinnamen' kan je naar de DNS-instellingen van je domeinnaam gaan. Klik op je domeinnaam en ga naar 'Geavanceerd'.

  • Vervolgens plak je het gekregen TXT-record in het vakje TXT-record. Klik op 'Bewaren' om de toevoeging af te ronden.

  • txt-record toevoegen in controlepaneel nomeo
  • Keer terug naar de pagina van Google Search Console en klik op 'verifiëren'.

Let wel: het kan soms even duren vooraleer de toevoeging van het TXT-record zichtbaar is voor Google. Lukt het niet meteen, dan kan je enkele uren later opnieuw proberen. Je hoeft het TXT-record niet te verwijderen of aan te passen. Als alles goed is gegaan krijg je deze melding te zien:

domein geverifieerd in google search console

Niet voor een domein, maar URL-voorvoegsel gekozen? Dan moet je je website op een andere manier verifiëren. Dat kan door een HTML-bestand of HTML-tag (krijg je van Google) aan je website toe te voegen. Beide zijn gemakkelijke verificatiemethodes, maar je moet dan wel een nieuwe pagina kunnen toevoegen aan je website of toegang hebben tot de code.

Kunnen we je helpen bij het instellen van Google Search Console? Start een live-chatgesprek met een van onze experts, bel ons op via 0800/26800 of stuur een e-mail naar support@nomeo.be.

Wat zijn de belangrijkste rapporten in Google Search Console?

De hoeveelheden data die je te zien krijgt in het dashboard van Google Search Console kunnen in het begin wat overweldigend zijn. In het overzicht krijg je een algemene stand van zaken: hoe presteert je website, welke pagina's zitten in de index van de zoekmachine en welke verbeteringen stelt Google je voor?

De informatie in het dashboard is gebaseerd op specifiekere rapporten. De belangrijkste daarvan lichten we hieronder uit.

1. Prestaties

'Prestaties' is een van de vaakst geraadpleegde rapporten in Google Search Console. Je krijgt er in een oogopslag te zien hoe je website het gedaan heeft in een bepaalde periode.

prestaties overzicht google search console

Belangrijke elementen in dat rapport zijn:

  • Zoekopdrachten: hier krijg je te zien voor welke zoekopdrachten je website gevonden werd. Je krijgt, naast de letterlijke zoekopdracht, ook het aantal vertoningen en klikken te zien voor die zoekwoorden.

  • Pagina: een overzicht van alle webpagina's en hoe vaak ze worden aangeklikt. In de lijst kan je een specifieke pagina aanklikken om (via het tabblad 'zoekopdrachten') te zien welke voor welke zoekopdrachten de pagina vertoond wordt.

  • Landen en apparaten: in deze lijsten ontdek je in welke landen en op welke apparaten (desktop, mobiel, tablet) je website vertoond wordt in de zoekresultaten.

  • Zoekopmaak: een plek waar je kan zien hoe je website vertoond wordt. Dat kan als een video, bij veelgestelde vragen of een combinatiegalerij (zoals je ziet bij bijvoorbeeld recepten).

  • Datums: maakt het mogelijk de prestaties van je website na te kijken van dag tot dag.

In elk tabblad vind je rechts het aantal klikken en vertoningen bij een bepaalde zoekopdracht terug. Die vertoningen kan je ook zien als potentiële kliks. Bovenaan de pagina zie je tenslotte ook nog de gemiddelde positie. Dat is een indicatie van de gemiddelde plaats waarop een pagina verschijnt in Googles zoekresultaten.

2. URL-inspectie

Onder 'Prestaties' zie je 'URL-inspectie'. Daar kan je een specifieke link invullen, waarna Google voor je nagaat of die pagina geïndexeerd werd door de zoekmachine. Is dat het geval, dan wil dat zeggen dat mensen je pagina kunnen zien via Google. Krijg je de melding dat de pagina nog niet geïndexeerd is, dan kan je op diezelfde plaats de indexering aanvragen.

Zo'n aanvraag kan nuttig zijn wanneer je een (of meerdere) nieuwe pagina('s) hebt gepubliceerd op je website. Hoe sneller webpagina's worden geïndexeerd door Google, hoe sneller mensen je pagina zien verschijnen in de zoekmachine.

url inspecteren in google search console

3. Pagina's

We zijn aanbeland bij het onderdeel 'Index'. Bovenaan zie je 'Pagina's', een onderdeeltje waar je kan checken of Google problemen ondervindt met het indexeren van bepaalde pagina's. Hoewel je ook ziet welke pagina's wél correct geïndexeerd werden, is het waarschijnlijk interessanter om naar de pagina's te kijken die Google niet bewaard heeft.

In het rapport krijg je een overzicht van redenen waarom Google webpagina's niet heeft geïndexeerd. Op elk van die meldingen kan je vervolgens doorklikken om te zien over welke URL's het precies gaat.

Opmerking: het is normaal dat niet elke pagina geïndexeerd wordt. Nieuwe pagina's hebben soms wat tijd nodig om door Google ontdekt te worden. Andere weer je misschien bewust uit de zoekresultaten.

4. Sitemaps

Voor wie pas een website heeft gelanceerd, is 'Sitemaps' een belangrijk segment. Een website die pas online staat, wordt niet meteen ontdekt door de zoekmachine. Dat proces kan je versnellen door een sitemap aan te maken en die via Google Search Console in te dienen.

sitemap indienen google search console
Tip: heb je de locatie van je sitemap gewijzigd? Dien dan opnieuw je sitemap in zodat Google die kan vinden.

5. Functionaliteit

In het volgende onderdeel staat alles in teken van de gebruikerservaring. Onder 'Functionaliteit' vind je 3 rapporten: paginafunctionaliteit, site-vitaliteit en gebruiksgemak op mobiele apparaten.

Functionaliteit is een essentieel onderdeel geworden van Google Search Console. Google wil mensen die doorklikken een positieve gebruikerservaring aanbieden. In de rapporten krijg je informatie over het aantal URL's dat een goede ervaring biedt en een overzicht van links die verbeteringen nodig hebben. De desktop- en mobiele ervaring worden in een apart vak getoond om gericht te kunnen optimaliseren.

Opmerking: te weinig siteverkeer volgens Google? Dat kan, zeker voor de rapportage over mobiel siteverkeer, voorvallen. Je hoeft zelf niets te doen om dat veranderen. Google geeft in zijn documentatie zelf aan dat het wachten geblazen is totdat er voldoende gegevens verzameld kunnen worden.

6. Links

Onderaan de lijst staat er nog een laatste belangrijk onderdeel: links. Daar zie je een samenvatting van de pagina's waar extern naar gelinkt wordt, welke websites het meest naar je linken en onder welke tekst die links liggen (ankertekst).

linkrapport google search console

Nog leuk om te weten is welke pagina's het meest interne links hebben. Die rangschikking komt best overeen met de pagina's die je zelf het belangrijkst vindt. Voor Google zijn interne links namelijk een signaal dat jij een bepaalde landingspagina belangrijker vindt dan een andere.

Voor wie is Google Search Console interessant?

Wie is nu gebaat met Google Search Console? Het korte antwoord daarop luidt: iedereen die een eigen website heeft. Zowel kleine organisaties als SEO- of marketingspecialisten kunnen nuttige informatie puren uit het platform.

Voor ondernemers

Als ondernemer krijg je graag inzicht in hoe mensen je website vinden via Google. Via Search Console kom je te weten hoe vaak er gegoogeld wordt naar je bedrijfsnaam of een bepaald product. Neemt het aantal zoekopdrachten die je (merk)naam bevatten gestaag toe, dan wijst dat erop dat je aan naamsbekendheid wint.

Maar ook eventuele meldingen over al dan niet geïndexeerde pagina's of de gebruiksvriendelijkheid van je website helpen je om je website gericht te verbeteren. Dat levert je op zijn beurt weer meer bezoekers op via de zoekmachine.

Voor SEO-specialisten en marketers

Google Search Console is ook een goede tool om te ontdekken welke content je kan optimaliseren of creëren op basis van zoekopdrachten van echte gebruikers. Aan de hand van het linkrapport kan je nog bijhouden welke websites naar de jouwe linken en naar welke pagina's precies wordt doorverwezen. Verder kan je Google Search Console makkelijk koppelen aan bijvoorbeeld Google Analytics en Looker Studio (voorheen Google Data Studio) om inzichten verder aan te scherpen.

Beter vindbaar in Google

Google heeft Search Console gemaakt om de prestaties van je website op te kunnen volgen. Je komt te weten hoe het zit met de vindbaarheid van je webpagina's en welke acties je kan ondernemen om vindbaarheid te verbeteren.

Gebruik je Google Search Console nog niet? Dan bevelen we je graag aan de tool te ontdekken. Het platform zit vol waardevolle gegevens en concrete tips om de eerste plaatsen in de zoekresultaten te veroveren. En dat levert je zowel op korte als op lange termijn meer succes op.

Meer lezen over zoekmachineoptimalisatie?

Kom je graag meer te weten over zoekmachineoptmalisatie (SEO)? Ontdek onze vierdelige reeks over SEO die je helpt bij het optimaliseren van je teksten en techniek van je website.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X