Nieuws

Hoe vergroot je het vertrouwen in je website en webshop?

30-06-2021 - Mensen vertrouwen een website of webshop niet zomaar. Voor we iets kopen, controleren we eerst of een website wel veilig is en wie achter het bedrijf zit. Hoe vergroot je nu het vertrouwen in jouw website?

Een succesvolle website krijgt veel bezoekers. Meer nog: veel bezoekers die graag terugkeren naar je website en klant worden.

Bezoekers moeten eerst wel vertrouwen hebben in je website. Via je website maken ze meestal voor het eerst kennis met je bedrijf. Wil je een duurzame relatie opbouwen met bezoekers, dan is het aan jou om hen te overtuigen dat je betrouwbaar bent. En dat is waarmee we je in dit artikel helpen: 10 tips om het vertrouwen in je website of webshop te vergroten. Aan het einde geven we je nog extra tips, specifiek voor een webshop.

1. Registreer een duidelijke domeinnaam

Het allereerste wat mensen zien wanneer ze je website bezoeken? Dat is je domeinnaam of het adres van je website. Je doet er goed aan een weloverwogen keuze te maken wanneer je een domeinnaam registreert voor je bedrijf.

Een eenvoudige en duidelijke domeinnaam is het belangrijkst. Mensen moeten in één oogopslag begrijpen wat ze lezen. Een korte naam helpt daarbij, maar let ook op dat je je domeinnaam gemakkelijk kan uitspreken en spellen.

Moeilijke samenstellingen met koppeltekens en cijfers registreer je liever niet. Domeinnamen die complex ogen, schrikken mensen net af.

Net zo belangrijk is de domeinnaamextensie die je kiest. Een evidente keuze is .be. Die extensie wekt het meest vertrouwen bij Belgische internetgebruikers. Is je gewenste domeinnaam in .be niet beschikbaar, dan kan je voor alternatieven als .com, .net of een van de vele nieuwe extensies kiezen. Let in dat laatste geval wel op dat je een gepaste keuze maakt. Extensies zoals .app, .coach en .blog creëren verwachtingen. En die verwachtingen moet je ook inlossen.

2. Maak contactgegevens zichtbaar

Een contactpagina is eigenlijk een must have voor elke professionele website. Weinig andere pagina's zijn zo doorslaggevend in het creëren van een vertrouwensband met klanten. Welke informatie mag niet ontbreken op een contactpagina?

  • De naam van je bedrijf

  • De rechtsvorm, het ondernemingsnummer en BTW-nummer van je bedrijf

  • Een adres

  • Een telefoonnummer

  • Een e-mailadres

Een contactpagina biedt meer mogelijkheden dan alleen het tonen van essentiële contactgegevens. Heb je een fysieke winkel, dan zijn ook de openingsuren belangrijk om te vermelden. Je kan een kaartje toevoegen om bezoekers duidelijk te maken waar ze je precies kunnen vinden. Ben je actief op sociale media? Dat mag op je contactpagina komen. Geef je ondersteuning via een chatfunctie? Laat het aan je bezoekers weten.

Naast een sterke contactpagina, is het ook een goed idee om je contactgegevens overal duidelijk zichtbaar te maken. Toon je telefoonnummer en e-mailadres bovenaan je pagina, in het menu, in de footer en op andere plaatsen op je website. Hoe lager de drempel ligt om je te bereiken, hoe meer vertrouwen je opwekt.

3. Toon gezichten

We praten liever met mensen dan met een bedrijf. Bezoekers en klanten weten graag wie de mensen zijn achter een onderneming. Deel foto's, video's en verhalen van je werknemers. Dat kan je op een aparte pagina doen (zoals onze teampagina), maar je kan collega's ook tonen op productpagina's. Zeker wanneer een van je werknemers expert is in een specifiek product dat je aanbiedt. Klanten krijgen het gezicht te zien waarmee ze bellen of e-mailen wanneer ze vragen hebben.

Wanneer je bezoekers vertelt wie jij bent, ontstaat er snel een persoonlijke band. En dat is nodig om het vertrouwen van (nieuwe) bezoekers te winnen.

4. Geef een antwoord op veelgestelde vragen

Mensen zoeken naar informatie en oplossingen op het internet. Voorzie op je website daarom ook voldoende informatie over je producten of diensten. Het gebeurt natuurlijk wel dat bezoekers bijkomende vragen hebben. Dan is een pagina waarop je veelgestelde vragen (FAQ) en het antwoord daarop verzamelt een goede oplossing.

Zo'n FAQ-pagina is trouwens een goede plaats om je contactgegevens prominent te tonen. Bezoekers kunnen nog steeds bijkomende vragen of ondersteuning nodig hebben. Een klantendienst die klanten vriendelijk verder helpt, heeft een positieve invloed op het imago van je bedrijf.

5. Reviews en testimonials

Je gelooft in de producten of diensten die je verkoopt. Dat kan je zelf in de kijker zetten op je website, of je klanten het voor jou laten doen.

Via reviews en testimonials vertellen klanten over hun ervaring met je bedrijf, product of dienst. Daarmee zijn ze eigenlijk een ambassadeur van je merk. Als je weet dat bezoekers sneller andere mensen geloven dan jouw argumenten, is het in je voordeel die reviews ook te tonen op je website.

Probeer op elke review te reageren. Ook wanneer die minder positief zijn. Door constructief in te gaan op reacties van klanten, geef je aan naar hen te luisteren en actief te zoeken naar een oplossing.

Naast klanten kunnen ook partners of bloggers een van je producten in de kijker zetten. Wat je op jouw beurt kan vermelden op je website of via sociale media.

6. Maak je website gebruiksvriendelijk

Vertrouwen ontstaat voor een stuk op basis van visuele indrukken. Denk maar aan een sfeervolle kledingzaak die je meteen geruststelt en vertrouwen inboezemt. Voor een website geldt dat ook. Een professioneel design dat past bij je bedrijf maakt meteen indruk.

Professioneel design houdt meer in dan een goede lay-out, mooi logo en passende kleuren. Je website moet ook snel laden, zonder technische problemen, waarop bezoekers intuïtief kunnen doorklikken naar informatie die ze nodig hebben.

Een website die goed werkt is belangrijker dan een visueel pareltje. De techniek van je website zet je kortom best bovenaan de agenda. Al wil het oog ook wat. Een up-to-date en consequent design helpt mee het vertrouwen in je bedrijf te vergroten.

7. Eerst informeren, dan verkopen

Onder de vierde tip las je het al: mensen zoeken in eerste instantie naar informatie op je website. Je wil niemand overvallen met pop-ups, advertenties of sales-praatjes wanneer ze voor het eerst op je website landen.

Wat doe je dan wel? Stel jezelf op als adviseur die klanten oprecht wil helpen. Geef genoeg informatie, wees transparant over je producten en diensten en richt je website zo in dat mensen eenvoudig kunnen doorklikken naar pagina's waar ze meer informatie of oplossingen kunnen vinden. Wanneer je waarde creëert voor bezoekers, krijg je daar ook iets voor terug. Wat je kan doen om meer waarde te creëren, lees je in de volgende tip.

8. Deel frequent informatie en kennis

Regelmatig een nieuwsbericht, aankondiging, handleiding of blogpost publiceren op je website toont aan dat je bezig bent met je vak. Nieuwe content zorgt er met andere woorden voor dat bezoekers weten dat je mee bent. De expertise die je toont zorgt voor een extra dosis vertrouwen.

Een extra tip: plaats genoeg interne links in je blogs. Bezoekers kunnen dan via je content gemakkelijk doorklikken naar andere pagina's, waar ze weer meer informatie vinden. Maar je geeft hen ook de zekerheid dat ze volledige informatie op je website kunnen vinden.

9. Denk aan de privacy van je bezoekers

Een heldere privacyverklaring is onmisbaar. Sinds de GDPR (privacywetgeving) in 2016 in werking trad, is zo'n privacy policy verplicht op je website. Daarin leg je aan bezoekers uit welke gegevens je verwerkt en hoe je die bewaart.

Met een privacyverklaring stel je bezoekers en klanten ook gerust. In die verklaring kunnen ze lezen wat men hun gegevens gebeurt, maar ze komen er ook meer te weten over leveringsvoorwaarden of garantie, bijvoorbeeld. Maak van je privacyverklaring een kort en bondige tekst, in een taal die iedereen gebruikt. Bezoekers zullen het gevoel krijgen dat je niks wil verbergen, waardoor ze sneller overtuigd worden met jouw bedrijf samen te werken.

10. Gebruik een SSL-certificaat

Maakt je website nog geen beveiligde verbinding (https)? Dan installeer je best zo snel mogelijk een SSL-certificaat op je domeinnaam. Browsers tonen foutmeldingen bij websites die nog een http-verbinding maken. Mensen die voor het eerst je website bezoeken en zien dat je website onveilig is, haken al af nog vóór ze je eigenlijk kennen.

Een SSL-certificaat voor een https-verbinding beschermt bovendien de gegevens die bezoekers achterlaten op je website. Cruciaal wanneer je een webshop hebt en online betalingen ontvangt, maar ook wanneer mensen zich moeten aanmelden voor een bepaalde dienst of aankoop.

Meer vertrouwen in je webshop: extra tips

Liefst maak je van bezoekers aan je website ook klanten. Mensen moeten in dat geval ook vertrouwen hebben in je webshop. Dat vertrouwen vergroot je door aandacht te besteden aan de volgende punten.

  • We betalen graag met de methode van onze voorkeur. Sommige mensen gebruiken PayPal, anderen werken liever met een kredietkaart. Kom daaraan tegemoet aan verschillende betaalmethoden en vermeld al die mogelijkheden ook op je website.

  • Ben je lid van een e-commerceorganisatie? Heb je een ISO-certificaat of een ander attest behaald? Gebruik die labels en keurmerken in je voordeel en toon ze in je webshop. Kopers die de kwaliteitslabels zien, weten meteen dat ze met een betrouwbaar bedrijf te maken hebben.

  • Wanneer je samenwerkt met een bekende partner voor bepaalde producten of leveringen, mag je dat ook vertellen aan klanten. Gekende namen zorgen dat mensen ook jouw shop sneller vertrouwen. Toon op je website, net zoals betaalmethoden en labels, ook de partners waarmee je samenwerkt.

  • Je webshop moet technisch in orde zijn. Klanten die tijdens hun aankoop foutmeldingen te zien krijgen, zijn niet vaak geneigd hun aankoop opnieuw te doen.

  • Optimaliseer het koop- en betaalproces in je webshop. Een logische flow met zo weinig mogelijk tussenstappen zorgt ervoor dat mensen niet afhaken. Probeer ook duidelijk te maken aan klanten wat ze precies moeten doen tijdens hun aankoop. Een klant die in de laatste stap van zijn of haar aankoop plots niet meer begrijpt wat verwacht wordt, breekt het aankoopproces af.

Tot slot: maak waar wat je belooft

Geef je bezoekers tal van goede signalen op je website, dan zullen ze je snel betrouwbaar vinden. Vertrouwen baseert zich weliswaar ook op eigen ervaring. Heeft iemand drie of vier positieve ervaringen op rij met je bedrijf, dan ontstaat er een sterke vertrouwensband. Is de volgende ervaring plots minder goed, dan kan die vertrouwensband meteen verdwijnen.

Maak daarom altijd waar wat je belooft. Verzorg leveringen, wees telefonisch, via e-mail of andere contactkanalen bereikbaar voor vragen en vermijd foutmeldingen op je website of webshop.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X