Nieuws

Onmisbaar op je bedrijfswebsite: 8 must have pagina's

21-10-2020 - Beginnen aan een website, het kan best overdonderend zijn. Naast de homepagina, zijn er nog verschillende onmisbare pagina's die je website moet hebben. Die pagina's hebben we hier voor jou verzameld.

Er komt wel wat kijken bij het maken van een website. Beginnen doe je met een treffende domeinnaam. Nadien maak je een professioneel e-mailadres (of verschillende) en kies je de webhosting.

En dan is het aan je eigenlijke website. Je weet intussen wat je daar zeker op wil hebben en hebt een uitgekiende strategie klaar om je online doelstellingen te bereiken. Of toch (nog) niet?

Elke website heeft must haves: onmisbare pagina's die 100 procent gebruiksvriendelijk zijn voor iedere bezoeker. Wanneer je voor een nieuwe (bedrijfs)website staat, kan het gebeuren dat je even uit het oog verliest welke pagina's nu essentieel zijn voor die website.

Daarom hebben we voor jouw gemak een overzicht gemaakt van die onmisbare pagina's:

Een rangschikking is dat lijstje niet. Maar volgens ons zijn het wel de pagina's die elke website nodig heeft om een bezoeker optimaal te kunnen helpen. Genoeg ingeleid, over tot actie!

1. Home

Vroeger was de homepagina de eerste pagina van een website die we bezochten. De heerschappij van zoekmachines hebben dat net even veranderd. We typen nog zelden de volledige domeinnaam in een adresbalk om een website te bezoeken.

En toch kan je niet om een goede homepagina heen. Voor mensen die wel direct naar je website navigeren, is de homepagina de grote toegangspoort tot de rest van je webstek. Bezoekers die via een andere pagina op je website terechtkomen, klikken bijna altijd door naar je startpagina om een ruimere indruk op te doen.

Die indruk is meteen hetgeen het om gaat op je homepagina. Wie ben jij of waar staat je organisatie voor? Waarmee prikkel je (nieuwe) bezoekers? Wat heb je precies in de aanbieding? Je homepagina moet de nieuwsgierigheid van bezoekers aanwakkeren, zonder meteen alles prijs te geven.

Een korte voorstelling van jezelf en/of je organisatie helpt je startpagina persoonlijker te maken. Daar kan je meteen aan toevoegen wat jou nu precies onderscheidt van andere ondernemingen. Heb je een enthousiaste reactie van klanten, lezers of partners? Tonen op je homepagina!

Wat doe je dan met de producten die je verkoopt? Die kan je gerust vermelden op je homepagina, maar dat doe je liever wat verder onderaan. Bezoekers mogen niet meteen het idee krijgen dat het over geld gaat.

2. Sales- of productpagina('s)

Een binnenkopper, zo'n productpagina, horen we je denken. Toch is die zo onmisbaar, dat we de productpagina graag uitlichten.

Een landingspagina voor je product of dienst kan je extra klanten opleveren via een zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine, maar is natuurlijk ook dé plaats waar mensen meer te weten komen over wat jij hen aanbiedt.

Wat maakt een productpagina dan een goede productpagina? Focus je altijd op één product of één dienst. Een overtuigende kop (call-to-action), alle informatie over dat product en de kostprijs ervan zijn essentiële onderdelen.

Verschillende producten verdienen elk hun eigen landingspagina. Als je een bijzonder breed gamma aan diensten hebt, let je best wel goed op dat je niet té veel pagina's gaat maken. Je wil niet dat mensen verloren lopen in een kluwen van subpagina's.

3. Contact

Een contactpagina, dat heeft iedere (bedrijfs)website toch? Meestal wel. En toch laten veel ondernemers kansen liggen die een goede contactpagina biedt.

Het is van de belangrijkste pagina's om een vertrouwensband aan te leggen met klanten én is onmisbaar om een positieve klantervaring te creëren. Wat moet je zeker op een contactpagina zetten?

  • De naam van je onderneming

  • De rechtsvorm, het ondernemingsnummer en BTW-nummer van je onderneming

  • Een adres

  • Een e-mailadres

  • Een telefoonnummer

Dat zijn de bare essentials. Je kan bijvoorbeeld een kaartje plaatsen naast de adresgegevens, om duidelijk te maken waar iemand je kan vinden. En waarom niet een formulier toevoegen? De ene bezoeker zoekt graag een e-mailadres op om je te contacteren, de andere stuurt je liever een bericht via een contactformulier. Voorzie in ieder geval beide mogelijkheden.

Als je actief bent op sociale media, kan je dat ook vermelden op de contactpagina. Verstuur je maandelijks een nieuwsbrief, dan mag je gerust een inschrijfformuliertje toevoegen.

En dan nog dit: zorg ervoor dat bezoekers je contactpagina kunnen bereiken vanop elke pagina op je website. Een contactknop in de header of een zichtbare link in de footer met een duidelijke call-to-action helpt een bezoeker snel te weten te komen hoe hij/zij je kan bereiken.

4. Over ons

Bereikbaar via e-mail, telefoon, live chat, sociale media, misschien zelfs andere kanalen? Briljant! Wat als je mensen ook kan vertellen wié ze precies mailen of opbellen? In dat geval komt een over-ons-pagina goed van pas.

Op die over-ons-pagina kan je vertellen wie deel uitmaakt van je team, in welke functie. Die informatie kan je opdirken met een foto van je collega's en een teamfoto. Vertel ook iets over de filosofie of werkwijze van je onderneming, of schets kort de ontstaansgeschiedenis ervan.

Mag het wat meer zijn, dan kan je een filmpje maken over het verhaal achter je bedrijf. De spontaniteit van zo'n filmpje toont je bezoekers dat ze met echte mensen te maken hebben.

Verwijs op je over-ons-pagina ook even naar de contactinformatie, zodat mensen die je beter willen leren snel de nodige contactgegevens terug kunnen vinden.

5. Veelgestelde vragen (en een woordenlijst)

Ontvang je regelmatig e-mails met dezelfde vragen van klanten of bezoekers? Die frequently asked questions of FAQ's kan je bundelen op een specifieke pagina. Beantwoord je verschillende vragen al op productpagina's, dan is het nog zinvol om een aparte FAQ-sectie toe te voegen.

Mensen klikken vaak uit eigen beweging op 'FAQ' of 'Veelgestelde vragen', in plaats van een bepaalde product- of dienstpagina af te schuimen. Bezoekers die je liever niet in de kou laat staan. Die veelgestelde vragen zijn trouwens ook een meerwaarde voor je plaats in de pikorde van Google en andere zoekmachines.

Kruipt er wel eens jargon in de veelgestelde vragen, dan kan je een ondersteunende woordenlijst creëren. Naast een specifieke pagina voor die woordenlijst, kan je er ook naar linken vanuit je productpagina's of FAQ. Beschouw het als de wikipedia van je eigen onderneming.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg elke maand handige tips voor je domeinnaam en website. Aanmelden doe je net zo gemakkelijk als afmelden.



6. Algemene voorwaarden en een privacyverklaring

Wettelijk gezien zijn er een aantal zaken die je moet vermelden op je website. Het gaat dan onder andere over de naam van je onderneming, de rechtsvorm, het BTW-nummer, adres- en contactgegevens en meer.

Die gegevens toon je waarschijnlijk al op de contactpagina. In het licht van de GDPR - een privacywetgeving die in 2016 in werking trad - ben je verplicht nog enkele zaken te vermelden op je website.

In een privacyverklaring moet je helder uitleggen welke gegevens je van bezoekers en klanten opslaat en hoe je die verwerkt. Kunnen mensen een formulier invullen op je website, een aankoop doen of een account creëren, dan is die verklaring bijzonder belangrijk.

Wat je ook niet mag vergeten, is een cookiemelding. Iemand die jouw website bezoekt, moet meteen zien dat je cookies gebruikt. Zo'n cookiemelding wordt vaak getoond in een pop-upvorm of in een balkje onderaan de website.

Alles bij elkaar is dat heel wat informatie. Contactinformatie kan je, naast de specifieke contactpagina, ook in de header of footer van je website verwerken, zodat die altijd goed vindbaar is. Alle verplichte informatie op die plaats verwerken, is wel erg veel.

Daarom is het een goed idee om alle informatie over je onderneming te verwerken in de algemene voorwaarden. Een privacyverklaring geef je best ook een aparte pagina. Die pagina's kan je op hun beurt een link geven in de footer van je website.

7. 404- of een error-pagina

Wanneer een bezoeker een link aanklikt naar jouw website en vervolgens landt op een pagina die niet meer bestaat of verplaatst werd, dan krijgt die een 'Error 404' of 'Not Found' melding te zien. Meldingen die 'error' bevatten, geven niet zo'n aangenaam gevoel. Ook al verschijnt die maar door een klein typfoutje in een URL.

Gelukkig kan je daar iets aan doen: een duidelijke 404-pagina. In plaats van een errorberichtje, vertel je op die pagina dat er iets misgelopen is bij het opzoeken van een pagina. Denk maar aan een zin zoals "Oeps! We hebben deze pagina niet voor je gevonden."

Een 404-pagina biedt nog meer opportuniteiten. Geef bezoekers altijd de mogelijkheid om terug te klikken naar je homepagina, maar bijvoorbeeld ook naar de contactpagina. Op die manier kunnen ze je snel laten weten dat ze een foutmelding zagen, of vragen waar ze een bepaalde pagina kunnen vinden.

Als je blogt op je website, kan je de populairste blogs ook tonen op je 404-pagina. En wat vaak ook goed werkt, is een beetje humor. Al pak je dat best wel subtiel aan. Niet elke bezoeker heeft evenveel zin in een grapje wanneer ze een foutmelding te zien krijgen.

8. Sitemap

Een sitemap is een pagina waar je in principe niet veel bezoekers op hoeft te verwachten. Wel is ze handig hulpmiddel voor bezoekers om bepaalde pagina's op te zoeken of terug te vinden op je website, zeker wanneer je website op termijn tientallen of zelfs honderden pagina's krijgt.

Net daarom doe je er goed aan die opbouw van een sitemap te verzorgen. Je kan de hiërarchie van je navigatiemenu overnemen als indeling van de sitemap, zodat die voor alle bezoekers logisch is. Een link naar je sitemap in de footer van je website is voldoende om die bereikbaar te maken.

Het hebben van een sitemap is verder ook belangrijk voor Google en andere zoekmachines, zodat ze je website gemakkelijker kunnen indexeren. Het gaat dan wel over een ander type sitemap, die niet zichtbaar is voor je bezoekers.

Conclusie

Zo. Dat zijn volgens ons de onmisbare pagina's voor je eigen (bedrijfs)website. Natuurlijk hoeft niet elke pagina dezelfde naam te krijgen die we er in dit artikel aan geven. Je productpagina krijgt de naam van je product of dienst, in de over-ons-pagina verwerk je best de naam van je organisatie.

Wel zijn we overtuigd dat je met alle bovenstaande pagina's een professionele en gebruiksvriendelijke website klaar hebt om je bezoekers te overtuigen.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X