Nieuws

Nieuwe klanten krijgen als webdesigner: 9 tips voor meer opdrachten

23-01-2023 - Hoe haal je als freelance webdesigner nieuwe klanten binnen? Hier ontdek je 9 tips die je helpen een constante, kwalitatieve instroom van designopdrachten te krijgen.

Hoe kom ik aan nieuwe klanten? Het is een vraag die op de lippen van elke (beginnende) freelance webdesigner brandt. Talent en ervaring brengen je een eind ver, maar je hebt wel een constante instroom van klanten nodig om gebruik te maken van je talenten.

Waar haal je ze vandaan, die nieuwe klanten? Met de 9 tips hieronder geven we je graag een duwtje in de rug. Laat de webdesignprojecten maar komen!

 

Wat je als webdesigner mag verwachten van klanten

Als freelance webbouwer heb je een leuk voordeel: je kan zelf kiezen met welke klanten je samenwerkt. Al moet je wel goed weten met wie het goed samenwerken is. Je wil niemand zomaar iets aansmeren, maar mensen vooruit helpen.

Duidelijke klantprofielen (of buyer persona's) maken helpt daarbij. Hoe zien je ideale klanten eruit? Welke achtergrond hebben ze? En wat zijn hun doelstellingen?

Naast die klantprofielen leg je een lijst van jouw vaardigheden, diensten en oplossingen. De ene klant heeft misschien nood aan een template voor een nieuwe website, een andere verwacht dat je die ook onderhoudt en regelmatig voorziet van nieuwe content. Sluit jouw dienstverlening aan op de verwachtingen van een klant, dan krijg je een sterke synergie.

Zo krijg je nieuwe klanten als webdesigner

Nu je een volledig beeld hebt van de ideale klant en jouw vaardigheden als webdesigner, is het tijd om aan de slag te gaan. Hieronder vind je 9 doeltreffende manieren om nieuwe klanten aan te trekken als webdesigner.

1. Een sterke website en portfolio

De ideale manier om te laten zien aan klanten wat je kan? Je eigen website. Externe platforms zoals Dribbble zijn handig om je designportfolio in de kijker te zetten, maar de meeste projecten zijn meer dan gewoon een ontwerp.

Met een mooie, gebruiksvriendelijke en snelle website lever je meteen een visitekaartje af aan potentiële klanten. Ook handig: je website is de geschikte plaats om jezelf voor te stellen en bezoekers te laten weten waar jouw vaardigheden liggen. Sterk in design én fotografie? Laat het weten aan je bezoekers. Werk je uitsluitend met WordPress? Vermeld het op je website. Door duidelijke verwachtingen te creëren vermijd je een hoop gedoe vóór je aan een project begint.

2. Vergroot je vindbaarheid in Google

Waar start de zoektocht van prospecten die een nieuwe website willen laten maken? Juist, via zoekmachines. Je kan je eigen website optimaliseren om hoger te scoren in Google en andere zoekmotoren.

Een website die goed vindbaar is in zoekmachines, helpt je nieuwe klanten aan te trekken zonder daar nog een vinger voor uit te hoeven steken. Toegegeven, die eerste plaats in Google veroveren vergt tijd en geduld. Maar eenmaal je op de goede weg zit, blijf je er nog lang vruchten van plukken.

3. Creëer en publiceer goede content

Af en toe een nieuwsbericht houdt de inhoud op je website vers, maar goede content is meer dan dat. Heb je je volledig toegelegd op WordPress? Dan heb je waarschijnlijk een en ander te vertellen over designmogelijkheden in het populaire CMS. Blink je uit in het werk onder de motorkap van een website, dan kan je uitpakken met technische tips om een website te optimaliseren.

Freelance designers vragen zich wel eens af waarom ze die kennis gratis en voor niets zouden delen. Toch bereik je daar net heel wat mee. Bezoekers leren je kennen als een expert in je vakgebied en krijgen vertrouwen in je skills. Bovendien vergroot goede content je publiek, waar dan weer nieuwe klanten uit kunnen volgen. En ook zoekmachines houden ervan dat je website af en toe nieuwe updates krijgt.

4. Promoot jezelf op sociale media

Sociale media zijn het perfecte verlengstuk van je website. Terwijl je op je website kan laten zien hoe getalenteerd je bent als webdesigner, helpen sociale netwerken je (naam)bekendheid te vergroten. Op Facebook, LinkedIn en co kan je een persoonlijke touch geven aan je merk.

Daarvoor hoef je niet op elk sociaal netwerk een profiel te maken en onderhouden. Onderzoek op welke sociale media jouw (potentiële) klanten aanwezig zijn en zet in op groei op die specifieke kanalen. Dit kort overzicht helpt je te kiezen:

  • Facebook is nog steeds het grootste socialmedianetwerk. Voor heel wat freelance webspecialisten is Facebook een leuke plaats om (persoonlijke) updates te publiceren.

  • Instagram is dan weer een geschikt platform omdat het zo visueel is. Zin om te tonen hoe creatief je bent als webdesigner? Dan kan je aan de slag met Instagram.

  • LinkedIn is het beste netwerk om naar voren te komen als professional. Publiceer er je belangrijkste inzichten om je zakelijk netwerk te vergroten en misschien zelfs nieuwe leads binnen te halen.

  • Twitter leent zich, net zoals LinkedIn, uitstekend voor het uitbouwen of vergroten van je netwerk. Ook korte, hapklare content helpt je op Twitter bekendheid te winnen.

  • Pinterest wordt nog vaak onderschat, maar is vandaag eigenlijk een krachtige zoekmachine voor afbeeldingen. Je werk in afbeeldingen onder de aandacht brengen? Op naar Pinterest!

5. E-mailcampagnes

E-mailcampagnes zijn een krachtige manier om jezelf op de radar van mogelijke klanten te zetten. De klantprofielen die je gemaakt hebt komen hier bovendien goed van pas. Klanten die je wil bereiken en je diensten kunnen gebruiken, zullen met plezier je koude e-mails openen en aandachtig lezen.

Die e-mails moeten wel goed ontworpen zijn. Pas de pitch van je bericht(en) aan naargelang de prospecten die je e-mailt. Als je snel duidelijk maakt wat je voor potentiële klanten kan doen, vertel je ook dat je de aanpak en doelstellingen van die klanten begrijpt. Gevolg? Je geraakt in gesprek met de klant, krijgt meer zicht op hun behoefte en budget en ontdekt snel of er een duurzame samenwerking in zit.

Wees trouwens niet ontmoedigd wanneer je geen antwoord krijgt. Organisaties hebben het vaak druk. Startende ondernemers hebben misschien andere prioriteiten op moment van jouw e-mail. Je kan na enkele dagen een follow-up sturen. Meer dan de helft van de ondernemers heeft er geen probleem mee een opvolgingsberichtje te krijgen. Vrees je toch dat het te snel teveel is? In plaats van een e-mail kan je ook telefonisch contact opnemen of een bericht versturen via LinkedIn.

6. Netwerken

Evenementen in jouw sector zijn een van de beste manieren om nieuwe mensen te leren kennen, zakenrelaties te starten en duurzamere banden te smeden. Events voor webdesigners helpen je je naam te promoten én meer vertrouwen te winnen. Je staat er niet alleen als naam, maar ook als een gezicht. Andere mensen zullen sneller geneigd zijn samen te gaan werken zodra ze een gezicht kunnen plakken op een organisatie.

Maar tijdens evenementen ontmoet je misschien ook oudere klanten. Door elkaar terug te zien, krijg je nieuwe opdrachten of doorverwijzingen die van goudwaarde kunnen zijn.

7. Werk samen met een bureau of andere freelancers

Het komt zelden voor dat je op korte termijn een uitgebreid portfolio hebt weten op te bouwen. Freelance webdesigners die pas gestart zijn, kunnen daarom aan de slag bij een webbureau of marketingbedrijf om hun portfolio uit te breiden. Een tweede voordeel aan opdrachten in onderaanneming, is dat je doorgaans ook goed betaald wordt. Ook de extra kennis die je kan opdoen bij een bureau is mooi meegenomen.

Een andere mogelijkheid is door samenwerkingen aan te gaan met andere freelancers. Ligt jouw kracht vooral in piekfijne, moderne designs? Dan kan je samen met een SEO-specialist en programmeur de handen in elkaar slaan om een project tot een goed einde te brengen. Je krijgt toegang tot de klanten van je partners die jouw diensten aanbevelen. Een win-win voor iedereen.

8. Zoek naar vacature- en nichewebsites

Er bestaan tientallen marktplaatsen voor freelancers. Denk maar aan Fiverr of Upwork. Die websites hebben dan wel een groot bereik, er is ook een groot nadeel aan verbonden. Net omdat het aanbod er zo groot is, wordt er voornamelijk geconcurreerd op prijs. Opdrachten binnenhalen ver onder jouw prijs doe je liever niet.

Toch kunnen vacaturewebsites soms opportuniteiten bieden. Andere nichewebsites helpen je je diensten meer in de kijker te zetten. Op webdesigner.be kan je gratis een profiel aanmaken en specifieke vaardigheden toevoegen aan je profielpagina. Op basis van dat profiel krijg je nadien leads rechtstreeks naar je mailbox gestuurd, zonder daar nog iets voor te doen. Potentiële klanten stromen binnen terwijl jij je toelegt op je core business: websites maken.

9. Omring jezelf met goede partners

Omring je jezelf met de juiste mensen, dan ga je (operationeel) efficiënter werken. Dat kan gaan over administratieve of technische ondersteuning, zodat jij je kan focussen op de kerntaken. Goede partners helpen je rechtstreeks en onrechtstreeks groeien.

Een manier om jezelf te ontzorgen, is samenwerken met een betrouwbare hostingprovider. Snelle en veilige webhosting is een van de belangrijkste pijlers waarop freelancers bouwen. Wist je al dat je je gratis kan intekenen op het partnerprogramma van nomeo? Je kan domeinnamen registreren in meer 1.200 extensies, websites lanceren op krachtige hosting en profiteert van kortingen zodat je je diensten kan aanbieden met goede winstmarges.

Conclusie

Nieuwe klanten krijgen als webdesigner vraagt tijd. Maar door je persoonlijke (merk)naam onder de aandacht te brengen, te tonen dat je een vakman bent en regelmatig naar relevante events te gaan, zal je snel nieuwe klanten winnen.

Ben je op zoek naar een hostingpartner? Of wil je meer weten over onze webhostingpakketten en andere diensten? Dan kan je een van onze vakmannen opbellen op ons gratis telefoonnummer, e-mailen via support@nomeo.be of een gesprek starten via live chat. We staan altijd paraat om je te helpen.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X