Nieuws

Pionier in Benelux: Remarkable Europe verankert merken strategisch, creatief én juridisch

27-07-2023 - Niemand inspireert beter dan onze klanten. Vandaag geven we Louis-Philip Cattoir het woord, IP- en merkspecialist bij Remarkable Europe.

homepagina noax.be

Louis-Philip, kan je Remarkable Europe kort voorstellen?

Remarkable Europe is een strategisch merkenbureau. We focussen ons op merkstrategie, maar ook op merknaamcreatie, merknaamidentiteit en juridische merkbescherming. Dat doen we al bijna 35 jaar, voor zowel starters als multinationals. We zorgen ervoor dat de fundamenten van een merk meteen sterk zijn, zodat ondernemers hun merk ook op lange termijn verder kunnen uitbouwen.

Hoe onderscheiden zich jullie van andere merkenbureaus?

Door zowel strategisch, creatief als juridisch te werken. Puur strategische merkenbureaus helpen je bij de positionering, maar niet bij de registratie van een handelsmerk. Een creatief bureau verzint wel merknamen, maar onderzoekt die niet op juridisch vlak.

Remarkable Europe kijkt altijd na of een merk op strategisch, creatief én juridisch vlak stevig staat. In het strategisch traject kijken we naar de positionering, omschrijving en DNA van een onderneming. Hoe ziet het productportfolio eruit? Hoe positioneer je een merk in de markt?

Nadien volgt het creatieve deel en kijken we naar de naamgeving. We toetsen dan al af of die juridisch bruikbaar is, maar ook of die taalkundig klopt. En dan volgt het derde luik: de juridische verankering. We doen merk- en modelregistratie, maar kijken ook naar de registratie van domeinnamen en houden rekening met andere digitale kanalen.

Ondernemingen kunnen dat volledige traject afleggen, maar kunnen ook perfect in één van die pijlers op onze ondersteuning rekenen. De combinatie van strategisch, creatief en juridisch werk maakt ons uniek in de Benelux.

Jullie zijn al 35 jaar actief. Op digitaal vlak is er in die tijd veel veranderd. Hoe hebben jullie die evolutie ervaren?

Vroeger had je genoeg aan een faxnummer. Mensen die zich wilden in- of uitschrijven voor een nieuwsbrief, deden dat via de achterkant van een formuliertje. Tot domeinnamen zijn komen opzetten. Plots moest zowat iedereen een eigen domeinnaam hebben.

De merkenwereld is daardoor snel volwassener geworden, zowel praktisch als juridisch gezien. Remarkable Europe heeft destijds een .be- en .eu-domeinnaam ingenomen. Aan de registratie van een .com- of .fr-variant werd er niet gedacht. Maar intussen zie je het first come, first served-principe echt aan het werk. Zeker bij bestaande woorden, zoals onze naam 'remarkable'. Domeinnamen worden snel ingenomen.

Soms gebeurt dat met slechte bedoelingen. Mensen registreren domeinnamen met kleine variaties of gelijkende karakters om verkeer naar een website om te leiden of onderscheppen. De voorbije jaren is het belang van phishingbewaking veel groter geworden. Voor je het weet, verlies je klanten of lijd je reputatieschade.

De opvolging van kwaadwillige domeinnaamregistraties heeft een prominente rol gekregen?

Dat is inderdaad een belangrijke component geworden. Cybercriminelen registreren varianten op grote merknamen om mensen te misleiden. Wie vertrouwd is met een bepaald merk, vult al snel persoonlijke informatie in op een website achter zo'n domeinnaam. Ook al is het de officiële niet.

Het is een klassiek voorbeeld van phishing, maar het komt veel meer aan bod. Je merkt trouwens dat ook kleinere organisaties en hun domeinnamen beoogd worden door oplichters. En die dreiging komt uit internationale hoeken, van de Bahamas tot Rusland. Hoe korter je die registraties opvolgt, hoe sneller je er iets aan kan doen.

homepagina noax.be

Wereldwijd zijn er honderden miljoenen domeinnamen geregistreerd. Wordt het moeilijker nog beschikbare domeinnamen te vinden?

Dat valt redelijk mee voor Remarkable Europe. Als we een long list van namen opstellen, passen we al juridische en taalkundige filters toe. Een van die juridische checks is de beschikbaarheid van domeinnamen controleren, bijvoorbeeld.

Als je een merk hebt geregistreerd, kan je een domeinnaam overkopen als die al geregistreerd is. Maar je hebt bijvoorbeeld ook een naam als Lotus, die zowel voor luxeauto's, koekjes als toiletpapier staat. En die alle drie een verschillende domeinnaam hebben. Dat toont mooi aan hoe je op vlak van domeinnamen altijd een alternatief kan vinden.

Toch is het belangrijk om voldoende varianten te registreren als domeinnaam. Je weet nooit wie in de toekomst bepaalde domeinnamen probeert in te nemen. Ze zijn op zich ook niet duur. De kost om ze te proactief te registreren ligt lager dan achteraf misbruik van die namen stop te moeten zetten. We raden altijd aan een .be-, .eu-, .nl en .com-domeinnaam in te nemen, nadien eventueel lokale extensies.

Artificiële intelligentie, metaverse en honderden tools maken hun opmars. Creëert dat uitdagingen?

Intern zijn we al lang bezig met het optimaliseren van onze processen. We werken bewust met een klein team van specialisten. Door administratief klikwerk te vereenvoudigen en optimaliseren, kunnen we ons sterk focussen op inhoud. Natuurlijk bestaan er nog duizend-en-een tools, maar daar gaan we vandaag goed mee om.

Kijk je naar onze dienstverlening, dan zien we dat klanten regelmatiger vragen stellen over AI en metaverse. Ze vragen zich af welke invloed die nieuwe ontwikkelingen hebben. Omdat juridische kaders niet altijd even snel mee zijn met die nieuwigheden, moeten we inventief omgaan met die vragen. Gerichte oplossingen aanreiken blijft belangrijk. Maar we volgen die ontwikkelingen zelf op de voet op en kunnen goed anticiperen.

Hoe kan nomeo jullie helpen die uitdagingen te tackelen?

We hadden het al over de bewaking van domeinnaamregistraties. Onze klanten worden soms belaagd door phishingcampagnes. Die worden op den duur een probleem voor IT-teams, maar ook marketing en legal teams. Marketingmensen worden overspoeld door vragen van consumenten, legal teams hebben meestal andere zaken aan hun hoofd dan domeinnaambeheer.

Als externe partner maken we een brug tussen die teams en pakken het juridische verhaal aan. Gaat het over domeinnamen of de registratievoorwaarden ervan, dan kunnen we onmiddellijk bij nomeo terecht. Die quasi directe communicatielijn naar jullie team zorgt voor een interessante samenwerking. Voordeel is dat ook wij zo onze klanten sneller kunnen helpen.

Ook wanneer we een nieuwe naam of merk creëren, is die korte communicatielijn naar jullie positief. We kunnen snel checken welke domeinnamen beschikbaar zijn, wat ze kosten en snel varianten vastleggen.

Een afsluiter: heb je een tip voor startende ondernemers?

Wacht niet met de registratie van een merknaam. Zodra je die geregistreerd hebt, heb je 5 jaar de tijd om die ook daadwerkelijk te gebruiken. Leg de naam, samen met een businessplan en eerste idee, meteen vast.

Ondernemers moeten soms, na enkele jaren, nog van naam veranderen omdat die als merk niet meer beschikbaar is. En dan zijn de domeinnamen meestal ook niet meer beschikbaar.

Het is een goed idee om snel te kijken of een domeinnaam nog beschikbaar is. Je kan dan ook een aantal varianten innemen. Maar denk ook aan de merkregistratie zelf, om te vermijden dat je van naam moet veranderen.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X