Nieuws

NOAX integreert AI in websites en CRM-systemen op maat

09-06-2023 - Niemand inspireert beter dan onze klanten. Vandaag laten we Cedric Van Wassenhove aan het woord, oprichter van NOAX.

homepagina noax.be

Dag Cedric. Kan je Noax kort voorstellen?

NOAX helpt bedrijven met hun digitale transformatie. We specialiseren ons in CRM-systemen (een systeem voor beheer van klantgegevens, red.) en businesstoepassingen. Die maken we volledig op maat van onze klanten. We bouwen ze vanaf de grond op, maar vaak is er ook gemeenschappelijke programmacode die we kunnen hergebruiken, zodat we snel en kosteffectief bedrijven kunnen automatiseren.

Van oorsprong zijn we een websitebouwer. Die kennis stellen we ten dienste aan marketingbureaus. Zij kunnen zich focussen op het communicatieve, wij gaan technisch aan de slag voor hen.

Hoe creëer je precies meerwaarde voor klanten?

Alle taken die we kunnen automatiseren voor klanten, zijn winst. We focussen ons steeds vaker op het inzetten van artificiële intelligentie. Binnenkort zit AI overal, maar NOAX is één van de eerste die AI-technologie verwerkt in CRM-systemen en websites.

Een voorbeeld daarvan is culinaireambiance.com. Die website is verbonden met ChatGPT. Als je een artikel leest op recept opzoekt, kan je hulp vragen aan de AI-assistent Lio. Die hebben we getraind om zich te gedragen als chef-kok en sommelier om bezoekers te ondersteunen. Zodra je Lio opstart, kan je vragen stellen of geeft de assistent zelf 5 suggesties van vragen die mensen kunnen hebben.

We zien echt wel wat interactie tussen de chatbot en bezoekers. Mensen voeren snel gesprekken alsof ze met een echt persoon praten.

Mensen blijven langer op de website. Is dat een belangrijke reden om AI te gebruiken?

Ze blijven langer, keren vaker terug én delen de website met anderen omdat ze enthousiast zijn. Sommige bezoekers proberen de assistent op de knieën te krijgen door vragen te stellen die absoluut niet met eten of drinken te maken hebben. De assistent wijst die vragen af, maar mensen proberen van alles uit. De grote meerwaarde ligt 'm in de interactie met bezoekers.

Gebruik je AI ook om zelf content te maken of aan te passen?

Nog niet. Het project rond Lio staat nog maar een maand online. In de toekomst kunnen we daar wel mee aan de slag om de website verder te verbeteren.

De eerstvolgende stap is dat we de AI-assistent beter leren antwoorden met content die al op de website staat. Nu verzint hij nog antwoorden als taalmodel, maar binnenkort moet-ie doorverwijzen naar de website zelf. Zo houd je mensen ook op de website.

Op de website van NOAX spreek je over digitalisering. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Dat heeft volledig te maken met de CRM-systemen die we maken. Met de meeste CRM-software kan je facturen opstellen, offertes maken en contracten beheren, maar je moet je wel houden aan de mogelijkheden van dat specifieke systeem. Met wat NOAX aanbiedt, kan een klant alles op zijn maat doen. Wij maken de software op maat van de processen binnen een bedrijf, waar je met standaardsoftware je werk vaak moet aanpassen aan hoe de software werkt.

Door te digitaliseren met software op maat kan een bedrijf productiever werken. Met onze ervaring op tientallen projecten denken we mee en helpen we klanten op weg om hun software in te richten zodat dit past binnen hun bedrijf.

Wat zijn concrete voordelen van digitalisering?

De sterkte zit in het digitaal samenbrengen van alle informatie. Niet alleen een schermversie van die papieren maken, maar ook digitaal ondertekenen en versturen maakt daar deel van uit. Eigenlijk wordt alles digitaal. Bankieren, een connectie met boekhoudsoftware, commissieberekeningen, salesrapporten, alles gebeurt in dat ene CRM-systeem.

Onze software wordt from scratch gemaakt. Ieder design, elke back-end wordt opnieuw gemaakt voor de klant die er op dat moment nood aan heeft. Alle programma's en tools die hij gebruikt worden gekoppeld aan het CRM dat NOAX bouwt. Kunnen we een bepaald programma niet integreren, dan zoeken we een volwaardige vervanger. Mensen kunnen alles digitaal beheren vanuit hun CRM-systeem.

Voor welke uitdagingen staat NOAX?

Alles draait nu rond AI. Zodra je spreekt over artificiële intelligentie, zijn mensen geïnteresseerd. De moeilijkheid zit hem hierin: hoe kunnen we AI integreren in een bepaalde branche? Voor een project als culinaireambiance.com lag dat voor de hand. Je hebt een website met recepten, de AI-assistent helpt die te verbeteren.

culinaireambiance - ai-assistent

Maar hoe verwerk je AI, die up-to-date is tot 2021, bijvoorbeeld in een elektronica-webshop? Die bevat veel recentere informatie. Hetzelfde geldt voor nieuwswebsites. De AI-bot is niet nog mee de actualiteit van vandaag. De uitdaging bestaat erin om nuttige toepassingen te vinden om specifieke branches verder te helpen met AI.

Kan nomeo je helpen bij die uitdagingen?

Nomeo helpt mij vooral met complexe servertaken. Ik ben gespecialiseerd in software, nomeo ondersteunt mij als specialist in hardware. Dat heeft ook te maken met de beveiliging daarvan. Proactief kwetsbaarheden detecteren, security issues oplossen en vermijden dat die terugkeren, dat werkt echt ontzorgend.

We gaan meer en meer werken met AI. Dat betekent dat we ook veel meer data gaan hebben. Al die informatie moet veilig bewaard worden in databanken en op servers. Iets waarvoor ik op nomeo reken.

Je bouwt ook websites. Kan je vertellen waarom een eigen website zo belangrijk is?

Zonder online aanwezigheid besta je eigenlijk niet. Iedereen zoekt online. Als je niet gevonden wordt, lijkt het alsof je zaak gesloten is, failliet is of gewoon niet bestaat.

Een website is bovendien iets voor altijd. Mensen hadden 20 jaar geleden al een website en hebben die over 10 jaar nog. Wie allang een website heeft en die nooit vernieuwd heeft, is nog altijd vindbaar op het web.

Dat is het verschil met Facebook of andere sociale media. TikTok is vandaag superpopulair, maar wordt het platform over enkele jaren nog gebruikt? Wat komt in de plaats? Wat als bijvoorbeeld Facebook plots stopt? Met een eigen website heb je enige zekerheid dat je online blijft en dat je daar controle over hebt.

Een uitsmijter: heb je een tip voor starters?

Doe research naar de kost van je domeinnaam, hosting en website. Prijzen verschillen van partij tot partij, maar een .be-domeinnaam blijft een .be-domeinnaam. We merken dat startende ondernemers niet altijd even goed weten waarmee ze bezig zijn als het over online gaat.

Daardoor betalen ze soms veel voor wat ze eigenlijk krijgen. Een ondernemer is ontevreden met de afgeleverde website en gaat op zoek naar een low-budget alternatief. Da's een dubbele kost. Kijk goed rond wat alles kost, vergelijk de prijzen en ondersteuning van verschillende aanbieders en betaal niet teveel.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X