Startersgids

In België heeft ruim 70% van de bevolking toegang tot het internet. Zaken doen via het internet stijgt jaarlijks met ruim 20%. Nu al gaat ongeveer 10% van alle verkopen via het online medium.

Bovendien blijkt uit studies dat KMO's die het internet inzetten als verkoops-, communicatie- , en marketingmedium sneller groeien en succesvoller zijn. Dat komt omdat ze klanten beter weten te bereiken en efficiënter met hen communiceren dan collega's die niet op het internet aanwezig zijn.
In dit artikel leert u hoe u in 10 stappen uw bedrijf klaar maakt voor de eerste stappen op het internet.

 

1. Registreer uw eigen domeinnaam

Ruim 50% van KMO's en zelfstandigen heeft zijn eigen domeinnaam nog niet geclaimd. Nochtans is een eigen domeinnaam de eerste stap naar een eigen plekje op het internet.
Een eigen domeinnaam registreren is eenvoudig, neemt slechts enkele minuten in beslag en kost ongeveer 10 euro per jaar. Een domeinnaam is het adres voor een website en de basis voor e-mailadressen.

 

2. Zet mailboxen op met een gepersonaliseerde adressen


De eerste indruk bij uw klanten maakt u met uw e-mailadres. Een e-mailadres op basis van uw eigen domeinnaam oogt niet alleen professioneler dan een hotmail-adres of telenet-adres, bovendien kan je kiezen uit een heel gamma van beschikbare mailsystemen, zoals Microsoft Exchange, die een efficiëntere samenwerking met collega's en klanten toelaten.

 

3. Zet een professioneel-ogende website op

Een website is een goedkope en efficiënte manier om uw producten en diensten onder de aandacht te brengen en te verkopen. Er zijn echter op het internet miljoenen websites te vinden. Om de aandacht van uw (potentiële) klanten te krijgen, moet uw website goed opgebouwd zijn, de juiste kleuren gebruiken, de indeling overzichtelijk zijn en de goede inhoud hebben.

 

4. Promoot uw website

Net zoals u een brochure bij uw klanten moet krijgen, moet uw website ook onder de aandacht van uw klanten gebracht worden. Hiervoor kan u alle communicatie inschakelen : zet het website adres op uw visitekaartjes, briefpapier, in de handtekening van e-mails... Hoe beter uw klanten u kunnen vinden op het internet, hoe groter hun betrokkenheid bij uw bedrijf.

Naast eigen communicatie, kan u ook adverteren via tradionele media, op het internet of via zoekmachines.

 

5. Zet social media in om met uw klanten te communiceren

Ga met je bedrijf waar potentiele klanten zich bevinden. Sociale media sites zoals twitter, facebook, google+ en linkedin bereiken dagelijks honderden miljoenen bezoekers. Via social media kan je een conversatie opbouwen met je klanten, zodat er over je merk of bedrijf wordt gepraat.Een klant wordt zo ambassadeur voor je bedrijf. Wat een klant over jou schrijft klinkt veel geloofwaardiger, dan wanneer je zelf een lofzang over de eigen diensten afsteekt.

 

6. Zorg voor goede inhoud op uw website


Een website is meer dan een online brochure. Met actuele en waardevolle inhoud over uw activiteiten, uw bedrijf en innovaties binnen uw vakgebied komen bezoekers steeds terug. Bovendien bouwt u zo aan uw reputatie als expert en adviseur. Dat wekt vertrouwen.
Goede, unieke inhoud op uw website levert nog een ander belangrijk voordeel : klanten linken naar uw website en zoekmachines gaan uw website beter waarderen. Dit brengt nog meer bezoekers aan.

 

7. Zet uw bezoekers aan tot actie

Informatie alleen is uiteraard niet voldoende. Maak duidelijk op uw website wat u verwacht van uw bezoekers. Wil u verkopen op uw website ? Moeten bezoekers u contacteren voor meer informatie ? U behaalt enkel uw doelstellingen als u uw bezoekers dat duidelijk maakt en hen aanzet tot actie.

 

8. Hou uw bezoekers vast


Alleen als je weet wie je website gebruikers zijn, kan je ervoor zorgen dat het initiatief aan uw kant blijft. Dat kan je door door bezoekers te laten inschrijven voor een nieuwsbrief, een promotie of waardevolle content. Met de verkregen contactgegevens kan je een nieuwsbrief versturen of de klant contacteren. Schrik uw potentiele klanten echter niet af door te veel te sturen of door onaangepaste en onpersoonlijke inhoud. 6 keer per jaar is een ideale frequentie.

 

9. Meet en stuur bij

Werk de inhoud van uw website continue bij. Door te meten welke pagina's meest bekeken worden, kan u te weten komen waarin uw bezoekers en uw doelgroep geïntresseerd zijn.
Andere nuttige informatie is waar uw bezoekers afhaken, van waar ze komen en hoe frequent ze uw site bezoeken. Met die parameters kan u inschatten of uw website zijn doel bereikt.
Een veel gebruikte en gratis toepassing is Google Analytics, die eenvoudig in een website is in te bouwen.

 

10. Ga ten rade bij een professional

Met de hierboven beschreven tips komt u al een heel eind ver. Het kan echter een goed idee zijn om een webdesigner, een marketeer of een IT specialist te consulteren. Vaak levert dit een frisse kijk of nieuwe inzichten op die uw website en uw diensten onderscheiden van de massa. Kleine aanpassingen maken soms een wereld van verschil !

Diensten

Tools

Over Nomeo

Domeinnaam kopen

.be domeinnaam, .nl domeinnaam, .eu domeinnaam, .com domeinnaam, Europese domeinnamen, Amerikaanse domeinnamen, generieke domeinnamen

Partners

Nomeo is DNS.be agent Nomeo is SIDN Deelnemer Nomeo is EURid Agent ascio cloudstar Nomeo ondertekende de etic-gedragscode Nomeo is FEWEB-lid
Overschrijving   Bancontact   Visa   American Express   Mastercard   PayPal   Sofort   IDeal

Sitemap - Algemene voorwaarden - Privacy - 2012-2016 © Nomeo bvba - Nomeo Internationaal : Nederland
Alle aangeduide prijzen zijn 21% BTW exclusief