Blog

Gepubliceerd op maandag 7 oktober 2013

Twitter volgers, iemand ?

Je aantal Twitter volgers verhogen is een middel om succesvol te zijn in social media, maar dit mag geen doel op zich zijn.

 

Dat veel bedrijven social media inzetten in hun mix van communicatiekanalen om nieuwe en bestaande klanten te bereiken is waarschijnlijk een open deur intrappen.

Bedrijven die hun eerste stappen via social media zetten focussen helaas veel te vaak op het aantal likes en volgers. Ze zetten heel wat middelen in om die getallen te verhogen. Sommigen doen zelf een beroep op diensten waarmee ze voor enkele tientallen euros volgers kunnen kopen.

 

Volgers kopen ?

Veel volgers op Twitter is een vereiste om succesvol te zijn. Je boodschap wordt immers gelezen door veel volgers en mogelijk zelfs gedeeld. Maar dit is enkel waar als je echte volgers hebt, die geïntresseerd zijn in je sektor, bedrijf of producten.

Helaas zijn de volgers die je koopt geen echte mensen en hebben ze geen interesse in wat je doet. Het gaat meestal om profielen die (automatisch) aangemaakt zijn enkel en alleen om dienen om het aantal volgers te verhogen.

 

Business doelstellingen

De eerste stap bij het uitbouwen van een social media strategie is het definiëren van je business doelstellingen. Voor de meeste bedrijven zal dit een verhoging in verkopen of verhogen van de brand-awareness.

Een middel voor het behalen van die business doelstellingen kan het verhogen van het aantal volgers zijn. En die volgers kunnen zorgen voor een verhoging van je verkopen. Maar enkel als het echte mensen zijn, die interesse hebben in je diensten.

 

Valkuilen

Kopen van volgers geeft je een hoger aantal volgers in je profiel, maar geeft je ook :

  • Minder budget voor echte acties.
  • Een lagere conversie.
  • Slechte reputatie als je ontmaskerd wordt.
  • Een hogere kans dat je wordt gehackt.
  • Mogelijke problemen bij Twitter of Facebook.

 

Tips

Je hebt nu gelezen hoe het niet moet. Maar wat kan je dan wel doen om een hoger aantal, kwalitatieve volgers te krijgen ?

  • Laat mensen weten dat je op Twitter bent. Zet je Twitter gebruikersnaam in je e-mailhandtekening, op briefpapier, op je website,... en alle andere dragers die gebruikt worden voor externe communicatie.
  • Publiceer interessante tweets. Niemand zit te wachten op de zoveelste tweet over hoe goed je bent. Publiceer tips, blogartikels, interessante nieuwtjes uit je sektor,... Originele content scoort.
  • Toon engagement. Communiceer niet enkel in één richting. Reageer op vragen van tweeps, meng je in gesprekken en retweet interessante en relevante tweets van je volgers.
  • Post regelmatig... Zo wordt het moeilijker voor je volgers om je te vergeten.
  • .... maar met mate. Probeer minder dan 4 eigen tweets per dag de wereld in te sturen, anders gaan je volgers afhaken.
  • Gebruik hashtags. Door correcte hashtags te gebruiken tweet je niet alleen voor je volgers, maar zijn je tweets ook makkelijk te volgen door iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp.

 

Publiek opbouwen

Eens je een kleine historiek van interessante tweets hebt opgebouwd, kan je ook langzaam zelf mensen beginnen volgen. De kans is groot dat die je content waarderen en je ook zullen volgen.

Het bouwen van een nieuw netwerk van klanten en geïnteresseerden is een tijdrovende bezigheid. Maar als je volhoudt en interessant bent voor je volgers, dan groeit je netwerk vanzelf.

 

Steek je budget en je effort vooral in het maken van goede, kwaliteitscontent die je publiek aanspreekt. Da's de beste manier om je doelstellingen te bereiken.

 

 

 

Deel dit artikel





 

 

Diensten

Tools

Over Nomeo

Partners

Nomeo is DNS.be agent Nomeo is SIDN Deelnemer Nomeo is EURid Agent ascio cloudstar Microsoft Partner Nomeo is FEWEB-lid
Overschrijving   Bancontact   Visa   American Express   Mastercard   PayPal   Sofort   IDeal

Sitemap - Algemene voorwaarden - Privacy - 2012-2018 © Nomeo bvba - Nomeo Internationaal : Nederland
Alle aangeduide prijzen zijn 21% BTW exclusief