Nieuws

Subdomein vs subfolder voor je website: wat is het verschil voor SEO?

23-09-2021 - Een subdomein of een subfolder, wat is het verschil tussen beide eigenlijk? En wat kies je best voor de SEO van je website? We leggen het kraakhelder voor je uit.

Een subdomein? Of toch beter een subfolder? Onder SEO-specialisten blijft het een lopend debat. We duiken in het verschil tussen een subdomein en subfolder, leggen je uit hoe Google beide mogelijkheden benadert en helpen je de goede keuze te maken wanneer je zelf voor een uitbreiding van je website staat.

Wat is een subdomein?

Een subdomein is een uitbreiding van je domeinnaam. Doorgaans worden subdomeinen gebruikt om een 'extra' website toe te voegen aan de al bestaande website. Klinkt nog niet helemaal duidelijk? We geven een voorbeeld.

faq.nomeo.be

In dat voorbeeldje is '.be' de domeinnaamextensie (of top level domain), '.nomeo' de eigenlijke naam (of second level domain) en 'faq' het subdomein.

Een subdomein kan op zijn beurt weer een nieuw subdomein krijgen. In theorie kan je dus iets krijgen zoals 'bezoek.hier.de.faq.nomeo.be'. Er bestaat wel een limiet. Je kan maximaal 127 niveaus creëren. En toegegeven: erg gebruiksvriendelijk of nuttig zijn zoveel extra subdomeinen niet.

Voorbeelden van subdomeinen

Je kan zelf kiezen welke naam een subdomein krijgt. Laten we er enkele voorbeelden bijhalen die je ongetwijfeld kent.

  • m.facebook.com

  • maps.google.com

  • my.nomeo.com

Soms kiezen bedrijven ervoor om verschillende subdomeinen te gebruiken. Een goed voorbeeld daarvan is Honda. Zij hebben voor hun wagens, motoren en boten telkens een apart subdomein om aan te geven dat het om een aparte website gaat.

Wist je dat…

…'www.' ook een subdomein is? Wanneer je www.nomeo.be bezoekt, surf je eigenlijk naar een subdomein. Al kom je in de werkelijkheid gewoon op onze homepagina terecht.

Waarom gebruik je subdomeinen?

Er zijn een aantal situaties waarin je een subdomein kan gebruiken. Een gangbare reden om subdomeinen in te zetten, is om je website onder te verdelen in verschillende (product)categorieën. Denk maar aan het voorbeeld van Honda dat we eerder gaven. Google gebruikt voor Google Maps, Google Play, Google Docs en tal van andere diensten ook telkens een apart subdomein.

Er bestaan nog goede redenen waarvoor subdomeinen gebruikt worden.

  • Website in een andere taal: wanneer je website in verschillende talen beschikbaar is, kan je bezoekers automatisch doorsturen naar 'nl.jouwdomeinnaam.be', 'fr.jouwdomeinnaam.be' of 'de.jouwdomeinnaam.be', afhankelijk van hun locatie.

  • Marketingcampagnes: lanceer je een online campagne met een heel andere uitstraling dan je hoofdwebsite? Dan kan een subdomein 'actie.jouwdomeinnaam.be' een goed idee zijn. Zo voorkom je dat mensen verward geraken door de verschillende stijlen op je website.

  • Mobiele website: als je bezoekers op basis van het apparaat dat ze gebruiken naar de mobiele versie van je website wil doorsturen, kan je daarvoor 'm.jouwdomeinnaam.be' aanmaken. Wie een laptop gebruikt, komt gewoon op je hoofdwebsite terecht.

  • Login: als je website een klantenportaal heeft, kan het nuttig zijn om 'login.jouwdomeinnaam.be' te gebruiken waar mensen zich kunnen aanmelden.

  • Een aparte blog: wil je aan het bloggen via WordPress, maar draait je hoofdwebsite op een ander CMS? Ook dan kan je een subdomein aanmaken en daarop WordPress installeren. Zo hoef je je volledige website niet te verhuizen naar een ander systeem.

Hoe maak je een subdomein aan?

Bij nomeo kan je gratis een onbeperkt aantal subdomeinen aanmaken op je domeinnaam. Hoe gaat dat precies in z'n werk?

  • Meld je via my.nomeo.com aan op ons controlepaneel en klik op 'Actieve domeinnamen'.

  • Kies de domeinnaam waarop je een subdomein wil toevoegen en ga naar 'Geavanceerd'.

  • In het vak A-records klik je op 'Nieuw A-record' toevoegen. Nadien vul je de naam van je subdomein ('subdomein.jedomeinnaam.be') en het bijhorende IP-adres in en klik je op 'Bewaren'.

subdomein aanmaken in nomeo controlepaneel

Je kan ook subdomeinen toevoegen via het vak 'Subdomeinen' in het dashboard. Dat vind je onderaan het tabblad 'Geavanceerd'. Meestal geven we de voorkeur aan de methode met een A-record.

Wat is het verschil tussen subdomeinen en subfolders?

Een subdomein is dus een stukje dat vooraan je domeinnaam komt te staan. Bij een subfolder (ook subdirectory) komt het net achteraan je domeinnaam. Een voorbeeld:

  • Subdomein: faq.nomeo.be

  • Subfolder: nomeo.be/website

Een subfolder is eigenlijk een mapje in je website, terwijl een subdomein een aparte entiteit is. Subfolders ontstaan wanneer je, naast de homepagina op je hoofddomeinnaam, extra categorieën en pagina's creëert. Elke pagina krijgt een eigen map waarin de bestanden staan die de specifieke pagina nodig heeft. Kortom: wanneer je je website structureert, werk je automatisch met subfolders.

Subdomein of subfolder: wat is het best voor SEO?

Het is een vraag die SEO-specialisten al jaar en dag bezighoudt: kies je voor een subdomein, of liever voor subfolders, met het oog op zoekmachineoptimalisatie?

Google zelf heeft eigenlijk geen voorkeur. De zoekmachine moet wel 'leren' subdomeinen apart te crawlen, al is dat in feite een formaliteit.

 

Om de goede keuze te maken, is het belangrijk om het volgende te weten. De content op een subdomein wordt door Google als een aparte website gezien. Het succes van de content op je hoofdwebsite heeft met andere woorden geen enkel SEO-voordeel voor je subdomein of omgekeerd.

Wanneer je naar 'nomeo.be/website' surft, beschouwt Google je als een bezoeker van 'nomeo.be'. Voor de zoekmachine betekent dat dus een extra bezoeker op de teller van die website. Ga je in plaats daarvan naar 'website.nomeo.be', dan is dat voor Google een bezoeker aan een aparte website. De hoofddomeinnaam 'nomeo.be' ondervindt geen enkele impact als het gaat over SEO.

Content die belangrijk is voor je hoofdwebsite, breng je dus best onder in subfolders. Op die manier genieten alle pagina's van de autoriteit die Google je toekent, en scoort je website in het algemeen beter in de zoekmachine.

Is een subfolder dan altijd de beste keuze?

Content op pagina's in subfolders dragen bij aan de autoriteit van je hoofdwebsite. Moet je dan altijd voor subfolders kiezen in plaats van subdomeinen?

Als je een heleboel uiteenlopende producten aanbiedt (denk alweer aan Honda), dan kan een onderscheid in content via subdomeinen een goed idee zijn. Op die manier wordt een pagina over auto's niet verward met een pagina over boten.

Pagina's die je niet wil laten indexeren, of die niet belangrijk zijn voor SEO (bijvoorbeeld een loginpagina), kan je ook perfect op een subdomein zetten.

Conclusie

Subdomein versus subfolder, wat is nu de juiste keuze? Jammer genoeg bestaat er geen definitief antwoord op die vraag. Hoewel content in subfolders doorgaans beter scoort in zoekmachines, is de keuze tussen beide afhankelijk van de context van een pagina.

Is de content belangrijk voor je hoofdwebsite? Dan ga je liefst voor subfolders. Staat de inhoud los van je hoofdwebsite of is die niet belangrijk voor SEO, dan is een subdomein prima.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X