Nieuws

Faromedia zet in op service: Bij elk webproject denken we actief mee met de klant over de strategie

11-12-2023 - Niemand inspireert beter dan onze klanten. Deze keer aan het woord: Ronald Casteleyn, zaakvoerder van Faromedia.

homepagina faromedia

Dag Ronald. Kan je Faromedia even voorstellen?

Faromedia is een webontwikkelingsbedrijf dat 23 jaar geleden is ontstaan uit een hobby. Websites, webshops, applicaties, we maken ze van A tot Z en volledig op maat van onze klanten. De basis van Faromedia is service, service, service. Kennisdeling is daarin ontzettend belangrijk. Dat is waarom we met een vast team freelancers werken.

Bij elk project denken we heel actief mee na over de strategie en (her)positionering van bedrijven. Een belangrijke pijler van onze diensten is sociale media. We ondersteunen ondernemers met een socialmediastrategie, geven opleidingen en zetten campagnes op om hun diensten in de kijker te zetten.

Je vertelt dat het begon als hobby. Is Faromedia het gevolg van een probleem dat je persoonlijk hebt ervaren?

Ik gaf vroeger onder andere les in webontwikkeling, samen met mijn vriendin Fanny. Ook buiten de lesuren hielp ik cursisten die zelf een website wilden maken voor hun onderneming. Toen ik besefte dat er een grote nood was aan professionele ondersteuning, ben ik die beginnen leveren in bijberoep. Gaandeweg is dat mijn voltijdse job, Faromedia geworden.

Hoe creëert Faromedia meerwaarde voor ondernemers?

Tijd is bijzonder waardevol, zeker voor ondernemingen en hun personeel. We ontvangen dus geen klanten thuis of op kantoor, maar gaan naar hen toe. We gaan echt vol voor service.

Die service bieden we in de breedste zin van het woord. Zij het met een absolute focus op online communicatie. We leveren bijvoorbeeld wel een ontwerp aan voor visitekaartjes, maar gaan die niet printen en aanleveren. Dat betekent dat onze klanten een grote vrijheid hebben om te kiezen met welke partners ze willen samenwerken voor dergelijke diensten. Die vrijheid zorgt voor grote tevredenheid.

In ons aanbod zit ook Multifact, een offerte- en facturatietool. Die hebben we 15 jaar geleden ontwikkeld en werkt goed, maar we blijven wel doorontwikkelen. En er zijn andere zaken waar we trots op zijn, zoals adopteereendier.be. Dat is een website die volledig wordt aangestuurd door een applicatie in beheer van alle erkende dierenasielen in België.

adopteereendier.be

Je bent al lang actief in de branche. Hoe heb je de digitale wereld zien veranderen de voorbije 20 jaar?

Vroeger was het budget een grote bottleneck voor ondernemers. Het belang van een website was nog niet echt ingesijpeld. Terwijl ondernemers vandaag wel sterker de kracht van online aanwezigheid appreciëren. Een website is een centraal marketingmiddel. Je kan er veel meer diensten of producten op kwijt dan in bijvoorbeeld één Facebookpost.

Gaan websites blijven bestaan zoals ze dat nu doen? Da's de grote vraag, zeker door de opkomst van AI en hoe sterk erop wordt ingezet. We moeten proberen mee te blijven met technologische ontwikkelingen. En ondertussen blijven inzetten op ondersteuning, zodat we er menselijkheid inhouden.

AI, je kan het niet meer negeren. Op sociale media hebben jullie ook al laten weten AI te gebruiken.

We zetten het meer en meer in voor contentcreatie en -optimalisatie. Voor webshops gebruiken we al AI om productomschrijvingen te maken, bijvoorbeeld. Een van onze grafische medewerkers gebruikt het intussen ook om logo's te ontwerpen.

Die ontwerpen zijn natuurlijk niet meteen wat ze moeten zijn. Maar ze zorgen wel voor een aanzet of idee: in deze of gene stijl kan verder worden gewerkt. Daar dient het dus voornamelijk om te inspireren.

De opkomst en toegankelijkheid van AI zorgt ook voor uitdagingen voor copywriters. Ondernemers die vroeger een copywriter benaderden voor informatieve teksten, moesten die informatie eerst zelf doorspelen in een deftig kleedje. Geef vandaag diezelfde opdracht aan AI en je krijgt vaak al teksten waarvan klanten denken: veel beter kan ik dat zelf niet doen. Dat zorgt toch voor druk op die jobs.

Ronald Casteleyn, zaakvoerder Faromedia

Worden jullie zelf geconfronteerd met uitdagingen, door bijvoorbeeld de opmars van AI?

We worden dagelijks geconfronteerd met nieuwe ontwikkelingen. Soms stellen klanten vragen over technologische mogelijkheden waarover onze kennis kleiner is. Dan is het belangrijk om transparant te zijn en te zeggen: we bekijken dit en kom zo snel mogelijk bij je terug. Dat zien we eigenlijk ook als een vorm van service.

Soms moet je trouwens kunnen zeggen dat bepaalde nieuwigheden niet meer binnen de scope van je bedrijf vallen. Ook daarover zijn we dan transparant.

De structuur van Faromedia - door te werken met vaste freelancers en ons te omringen met sterke partners - zorgt ervoor dat we veel informatie uitwisselen, zonder dagelijks seminaries te moeten volgen, podcasts te beluisteren enzovoort. Die kennisdeling helpt ons mee te blijven, maar op zo'n manier dat onze service altijd op de eerste plaats blijft staan.

Welke ambities koester je nog met Faromedia?

Technologische innovatie. Door nieuwe webtechnologieën en ontwikkelingsmethoden continu bij te houden helpen we onze klanten om voorop te blijven lopen in hun branche.

We willen onze partnerschappen en samenwerkingen ook verder versterken. We slaan de handen in elkaar om samen businessopportuniteiten te grijpen. En onze kennis van diverse vakgebieden te combineren en ten dienste te stellen van onze klanten. Samenwerking is ontzettend belangrijk.

Faromedia is ook actief bezig met domeinnaamregistratie, hosting, bedrijfsbeveiliging, spamfilters enzovoort. Op die vlakken hebben we een leuke samenwerking met nomeo.

Onze klassieke afsluiter: heb je een tip voor starters?

Een onderneming starten is spannend. Je begint met een idee, probeert het nodige kapitaal bijeen te krijgen, je niche te zoeken. Maar vergeet niet ook na te denken hoe je risico’s kan minimaliseren en duidelijk te plannen hoe je potentiële klanten gaat benaderen.

Het blijft een uitdaging om iedere dag het beste van jezelf te geven voor elk van je klanten. Ondernemen is in de eerste plaats hard werken.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X