Nieuws

Advocatenkantoor Edson rekent op lokale partners voor groeiambitie

25-05-2022 - Niemand inspireert beter dan onze klanten. Deze keer laten we Christoph De Preter aan het woord, mede-oprichter van het advocatenkantoor Edson.

homepagina edson advocatenkantoor

Wie is Edson, wat doen jullie precies en hoe onderscheiden jullie zich?

Edson is een advocatenkantoor, opgericht door mezelf en Pieter Paepe. We zijn al heel lang vrienden. Pieter heeft er al een hele carrière als advocaat opzitten en wilde de zaken anders aanpakken. Ik ben zelf ook advocaat geweest, maar wilde de businesswereld van de binnenkant zien, waarna ik zo'n twaalf jaar heb ondernomen in de software- en IT-sector. Dat was niet in een juridische rol, maar als chief commercial officer. Die ervaring als ondernemer wilde ik nu meenemen naar de juridische sector.

We richten ons op vier kernthema's: data, marktwerking, technologie en innovatie (DMTI). Anders dan andere advocatenkantoren, focussen we niet op een specifieke rechtstak, maar werken we voor bedrijven die een probleem hebben. Voor ondernemingen is het niet belangrijk of het nu gaat over strafrecht, burgerlijk recht of iets anders. Zij hebben een probleem, en dat moet opgelost worden. Op basis van de vier kernthema's bieden wij integrale oplossingen aan. Vaak werken we voor bedrijven in de gamingindustrie, online en offline entertainment, en marktplaatsen.

Jullie hebben al verschillende nieuwe mensen aangeworven intussen?

Klopt. We zijn heel sterk aan het groeien. De grote rem daarop is niet zo zeer business vinden, maar wel de juiste mensen vinden. In december zijn we gestart met twee, een half jaar later hebben we al vier mensen aangeworven. En we zijn nog altijd op zoek naar bijkomend talent.

nieuwe aanwervingen edson

De juiste mensen vinden is een uitdaging. Wat zijn andere uitdagingen waarmee jullie te maken krijgen?

Een grote uitdaging is om de juiste partners te vinden die mee kunnen groeien. Het is belangrijk om bijzaken van de hoofdzaak te onderscheiden. Heel wat zaken horen misschien niet thuis in juridische dienstverlening en zijn as such een bijzaak. Maar als we bepaalde dingen niet juist aanpakken, zijn we operationeel inefficiënt. Alles wat IT aanbelangt, is daar bij uitstek een voorbeeld van.

Hoe hebben jullie die uitdaging aangepakt?

Intern hebben we snel een chief operation officer aangesteld, iemand die in het bedrijf zorgt voor de structurele en dagelijkse werking, zodat wij aan het bedrijf kunnen werken. Ten tweede hebben we ons omringd met partners die ons ontzorgen.

Daarbij zijn we op zoek gegaan naar like minded bedrijven, bedrijven waarbij we een ondernemersziel en een grote betrokkenheid voelen. Achter die betrokkenheid willen we ook een sterke structuur voelen. Hoe zijn de mensen achter het bedrijf? En hoe volgen zij vragen op? De mix van sterke mensen en sterke processen is belangrijk, zodat partners mee kunnen groeien met ons.

Iets wat bij nomeo specifiek meespeelde, is dat jullie een lokaal bedrijf zijn met sterke mensen en structuren, maar ook dat er sterke software achter het bedrijf zit. Er bestaan heel wat cloudoplossingen voor advocaten, maar wij hebben voor gespecialiseerde software bovenop Microsoft gekozen. Een lokale partner die je daarbij ondersteunt, is absoluut belangrijk.

Hoe belangrijk is online presence voor Edson?

Nomeo is er, naast Microsoft, ook voor onze domeinnamen, website en de monitoring daarvan. En dat is heel belangrijk. Deontologisch gezien is de manier waarop een advocatenkantoor reclame mag maken beperkt. We willen ook niet te schreeuwerig overkomen. Er zijn dus niet zo veel manieren om jezelf te onderscheiden of in de markt te zetten.

Een van de manieren waarop dat wel kan en cruciaal is, is een website. Prospecten komen met ons voor het eerst in contact via onze website. We werken voor Belgische bedrijven, maar ook voor internationale. Het eerste wat zij van Edson zien, is de website.

We hebben veel tijd geïnvesteerd in het opzetten van onze website. Maar ook hier is de graadmeter: hoe minder tijd we moeten besteden aan de website eens die opgezet is, hoe beter. Operationeel gezien staat de website, werkt die goed en stabiel, en weten klanten ons te vinden.

Hoe helpt jullie website bij het genereren van business?

Edson biedt geen standaardproducten aan. We passen geen e-commerce toe op onze dienstverlening waarbij je bijvoorbeeld een contracttemplate online kan kopen, maar werken echt op projectbasis.

Onze website is dus geen verkooptool, maar een marketingtool waarlangs cliënten met ons in contact treden. Een 'verkoop' doen we dan via e-mail, een Teams call of fysieke meeting waarbij we klanten vertellen hoe we een project aan willen pakken. Eerder dan een winkel is onze website dus een etalage.

Jullie hebben gekozen voor een .eu-domeinnaam. Waarom die keuze?

We werken in Brussel, de Europese hoofdstad. We zijn specialisten in Belgisch recht en adviseren vaak buitenlandse bedrijven. We willen op termijn ook op Europese schaal aanwezig zijn en geloven in Brussel als hub voor Europese juridische dienstverlening. Die internationale ambitie maakte van .eu een evidente keuze.

Waarom geen .com-domeinnaam? We associëren .com nog heel erg met ondernemen in de Verenigde Staten en Canada. De gebruiksvoorwaarden van .com laten toe dat iedereen een domeinnaam kan registreren, maar de keuze voor .eu hebben we toch ook gevoelsmatig gemaakt.

Nog een ander alternatief was .law of .legal. Omdat we proberen ons in de markt te zetten als juridische consultants die bedrijven helpen met een probleem, eerder dan specialisten in het recht, zouden we ons misschien te erg vastpinnen op de term 'law', terwijl we eigenlijk in een bredere context werken.

De registratie van een domeinnaam was overigens de eerste kennismaking met nomeo. Dat liep meteen heel vlot en simpel. Alles was heel makkelijk te regelen op jullie website en dan zijn we verder gaan kijken wat jullie nog meer aanbieden.

Welke ambitie hebben jullie op korte termijn? En hoe kunnen wij daarbij helpen?

Door verder te groeien, willen we op korte termijn ook extra investeren in andere diensten voor onze cliënten. We willen nog meer dan vandaag proactief evoluties signaleren en cliënten daarover informeren.

Zodra je spreekt over informatie versturen, spreek je over het opzetten van een e-mailserver, maar ook feedbackformulieren en landingspagina's waarop mensen kunnen laten weten of ze wel of niet geïnteresseerd zijn in die informatie. Informatieverstrekking is anno vandaag tweerichtingsverkeer.

We willen informatie verschaffen, maar er is al bijzonder veel informatie beschikbaar. Dus we willen ook weten welke informatie voor welke mensen relevant is.

In het opzetten en structuren van dergelijke zaken zal nomeo zeker nog een rol spelen.

Tot slot: heb je nog een tip voor mensen die binnenkort willen starten in een kennisberoep?

Nu is het beste moment om te starten, omdat het nog nooit zo gemakkelijk is geweest je te focussen op je kerntaak en je op technologiegebied te laten ontzorgen.

Je moet natuurlijk goed zijn in wat je doet en kunnen verkopen. Maar ik ben nog elke dag verbaasd over het gemak waarmee alles wat IT betreft vandaag gebeurt.

Begin op tijd met plannen, laat je goed adviseren en verken alle mogelijkheden. Het is het uitgelezen moment om in een kennisberoep te starten, een website op te zetten en aan de slag te gaan in de cloud. We hebben in het begin veel met Microsoft Teams gewerkt. Dat hebben we nu verder uitgebreid met gespecialiseerde software, maar alles draait nog steeds op Microsoft. Je hebt in no time een professionele, wendbare infrastructuur klaar die je makkelijk kan uitbreiden.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X