Nomeo | donderdag 1 augustus 2019

Een klinkende bedrijfsnaam verzinnen: 6 superhandige tips

Heb je een fantastisch idee dat je de wereld in wil sturen? Dan heb je een klinkende naam nodig. Niet zo eenvoudig, horen we je denken. Het verhaal achter deze befaamde merknamen levert je misschien de nodige inspiratie op.

 

Net een ge-ni-aal concept bedacht? Dan heb je een goede bedrijfsnaam nodig. Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Wij zetten je op weg met een aantal inspirerende verhalen achter bekende merknamen.

IKEA

In 1943 richtte de amper zeventienjarige Ingvar Kamprad een bedrijfje op dat allerlei producten verkoopt tegen een verlaagde prijs. Als naam kiest hij voor IKEA. De eerste letters zijn Ingvars initialen (I.K.). De letters E en A komen respectievelijk van de boerderij (Elmtaryd) en het dorpje (Agunnaryd) waar hij is opgegroeid.

Onze raad

Heb je een lijstje samengesteld van mogelijke namen die je niet overtuigen? Probeer die eens af te korten. Je kan er ook je eigen initialen in verwerken. Let wel op dat je de naam vlot kan uitspreken.

 

Amazon

Jeff Bezos wilde aanvankelijk de grootste boekenmarktplaats ter wereld lanceren. Daarvoor bedacht hij de naam Cadabra. Wanneer bleek dat verschillende mensen 'cadaver' hoorden in plaats van het bedoelde Cadabra, ging Bezos op zoek naar een andere naam.

Maar hoe kwam hij nu bij Amazon terecht? Jeff Bezos schafte zich een woordenboek aan en startte bij de letter A. Zo las hij al snel 'Amazon', de langste rivier ter wereld. En dat bleek de perfecte metafoor te zijn om de grootste boekencollectie ter wereld te omschrijven.

Onze raad

Een naam met extra betekenis doet altijd dat tikkeltje meer. Ga tijdens het brainstormen op zoek naar vergelijkingen en metaforen voor je idee. Dat mag je best met een dosis ambitie doen, zoals blijkt uit het voorbeeld hierboven.

 

Nike

Nike heette oorspronkelijk Blue Ribbon Sports (BRS) en trad op als verdeler van Japanse sportschoenen. In 1971 besloot BRS zelf schoeisel te lanceren, waarvoor de intussen legendarische Swoosh werd ontworpen.

Een nieuw logo heeft een nieuwe naam nodig, moeten ze gedacht hebben. Samen met de Swoosh wordt ook Nike geboren. De naam is afkomstig van de Griekse godin van de overwinning: Nikè.

Onze raad

Je kan heel wat inspiratie putten uit kunst en cultuur. Gebruik je favoriete film of artiest om een goede naam te verzinnen voor je bedrijf. Het geeft je merkverhaal bovendien die extra persoonlijke toets.

 

Kodak

Kodak is een ware klassieker onder merknamen. Verrassend genoeg heeft die eigenlijk geen betekenis. Oprichter George Eastman stelde één eis: de naam moest en zou met een 'k' beginnen. Hij vond die een sterke letter. De rest van de naam puzzelde hij samen met z'n moeder in elkaar… met een set anagrammen.

Onze raad

Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Associeer je meteen een letter of klank met je nieuwe idee, werk dat dan verder uit. Wie weet wordt jouw naam wel een begrip, net als Kodak.

 

Coca Cola

De populaire frisdrank Coca Cola heeft zijn naam te danken aan twee ingrediënten. In het begin was het drankje eigenlijk een soort wijn, waaraan bladeren van de cocaplant werden toegevoegd. Later werd de wijn vervangen door kolanoten. Hoewel je kola ook in het Engels met een 'k' schrijft, werd gekozen voor Coca Cola omwille van de leuke alliteratie.

Onze raad

Waarom niet eens creatief omgaan met taal? Alliteratie helpt om een naam of boodschap beter te houden, maar je kan ook experimenteren met andere rijmvormen.

 

Snickers

Bijna honderd jaar geleden werd de Mars-reep geïntroduceerd door ene Frank Mars. Enkele jaren later bedacht Frank een nieuwe snoepreep. De naam voor zijn nieuw snoepgoed vond hij in zijn tuin. Het paard dat erin rondliep heette, jawel, Snickers.

Onze raad

Een persoonlijke aanpak kan geen kwaad. Helemaal niet, eigenlijk. Durf gerust jouw naam of die van je favoriete huisdier verwerken in de naam van je bedrijf. Je mag best trots zijn op je creatie.

 

Leg je naam vast

Heb je een nieuwe, klinkende bedrijfsnaam gevonden, dan registreer je best ook zo snel mogelijk je domeinnaam. En daarbij helpen we je graag. Wist je trouwens dat Nomeo een samentrekking is van 'nom' (Frans voor 'naam') en 'neo' (nieuw)?

Probeer woorden waaraan je denkt bij jouw concept te vertalen en te combineren voor een uniek accent. Misschien kom je zo wel bij de perfecte bedrijfsnaam.

Een geweldig idee verdient een geweldig webadres. Heb je hulp nodig bij het registreren van een domeinnaam? Neem contact op met een van onze specialisten via ons gratis 0800-nummer, live chat of support@nomeo.be!

   

domeinnaam

Domeinnaam - vanaf 6€/jaar

.  

Meer extensies registreren

Verhuis uw domeinnaam

Premium support

Premium

Support

Aantal klanten

5 396

Klanten

Domeinnamen in beheer

19 741

Domeinnamen in beheer

Diensten

Tools

Over Nomeo

ISOIEC 27001

Partners

Nomeo is DNS.be agent Nomeo is SIDN Deelnemer Nomeo is EURid Agent ascio cloudstar Microsoft Partner Nomeo is FEWEB-lid
Overschrijving   Bancontact   Visa   American Express   Mastercard   PayPal   Sofort   IDeal

Sitemap - Algemene voorwaarden - Privacy - 2012-2018 © Nomeo bvba - Nomeo Internationaal : Nederland
Alle aangeduide prijzen zijn 21% BTW exclusief