BLOG - 11 oktober 2012

Domeinnamen populairder dan social media bij tv-reclame

new TLD

Australisch onderzoek bevestigt het belang van domeinnamen van traditionele websites bij TV-reclame.

Webadressen zijn nog steeds de belangrijkste en doeltreffendste call to actions (CTA) bij televisiereclame. Dat blijkt uit een rapport van het Australische onderzoeksbureau ARI registry services.

Ze onderzochten reclamefilmpjes tijdens de uitzending van nationale rugbywedstrijden, die miljoenen kijkers per wedstrijd haalt en zo zeer aantrekkelijk is voor adverteerders.

Sociale media stelt teleur

Uit de 67 geanalyseerde commercials blijkt dat slechts 9% de kijkers aanspoorde om naar hun social mediakanalen te gaan. Hashtags en Facebooklinks kwamen daarbij het vaakst voor. Bekende kanalen zoals geluidsherkenner Shazam, Pinterest, Youtube, Instagram, Google+ en QR codes werden daarbij niet gebruikt.

38% van alle reclame verwees naar traditionele domeinnamen zoals .org of .com. De overige CTA-vormen worden verdeeld onder telefoonnummers (12%), apps (5%), iTunes (3%) en zoekfuncties (2%). 16% gebruikte meerdere vormen tijdens de reclame.


Opmerkelijk resultaat

Websites worden opvallend vaker gebruikt als call to action in TV-reclame dan elke andere vorm van call to action. De populariteit van domeinnamen ten opzichte van sociale media is opmerkelijk. De belangrijkheid van social media zoals Facebook en Twitter wordt vaak benadrukt door andere media. Bedrijven worden aangespoord om in te zetten op nieuwe media en gaan daar ook gretig op in. Toch geven de resultaten een ander beeld van de social media hype.


Exit social media?

Adrien Kinderis, CEO van onderzoeksbureau ARI registry services, ziet het als een teken dat marketeers nog steeds geloven in de website als directe link naar het product, merk of bedrijf. “De resultaten doen ons beseffen dat sociale media nog niet helemaal ingeburgerd zijn en dat, ondanks alle inspanningen die bedrijven voeren op social media, marketeers social media nog steeds niet helemaal vertrouwen met het oog op bereik en conversie”, aldus Kinderis.

Is het einde van social media als promomiddel in zicht is? Zeker niet. Het is en blijft een stevig onderdeel van de reclamestrategie. Maar de focus moet gericht zijn op conversatie en interactie. Social media heeft het vertrouwen in domeinnamen duidelijk niet aangetast.

Gerelateerde berichten


Tags : domeinnaam, social media, reclame, tv

Diensten

Tools

Over Nomeo

Partners

Nomeo is DNS.be agent Nomeo is SIDN Deelnemer Nomeo is EURid Agent ascio cloudstar Microsoft Partner Nomeo is FEWEB-lid
Overschrijving   Bancontact   Visa   American Express   Mastercard   PayPal   Sofort   IDeal

Sitemap - Algemene voorwaarden - Privacy - 2012-2018 © Nomeo bvba - Nomeo Internationaal : Nederland
Alle aangeduide prijzen zijn 21% BTW exclusief